Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33833
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوخلوة, باديس-
dc.contributor.authorسليماني, وداد-
dc.contributor.authorنجاع, عبد الوافي-
dc.date.accessioned2023-09-10T15:21:47Z-
dc.date.available2023-09-10T15:21:47Z-
dc.date.issued2023-06-18-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33833-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى إبراز اثر رأس المال العلاقاتي على الميزة التنافسية لعينة من موظفي و عمال مؤسسة اتصالات الجزائر بتقرت، حيث عمد الجانب التطبيقي لمعرفة هذا الأثر من خلال تحليل أبعاد رأس المال العلاقاتي (كمتغير مستقل) على الميزة التنافسية (كمتغير تابع) بالاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات، إذ تمكنا من جمع 82 استبيان صالحة للتحليل الإحصائي، حيث قمنا بتحليل هذه البيانات عن طريق استخدام برنامج التحليل الإحصائي (SPSS) نسخة 26 بالإضافة إلى مجموعة من الأساليب الإحصائية. خلصت الدراسة إلى نتيجة مفادها وجود اثر ايجابي لأبعاد رأس المال العلاقاتي على الميزة التنافسية لمؤسسة اتصالات الجزائر بتقرت، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تصور أفراد عينة الدراسة حول رأس المال العلاقاتي و الميزة التنافسية تعزى إلى المتغيرات الشخصية.en_US
dc.description.abstractThis study aims to highlight the impact of relational capital on the competitive advantage of a sample of employees and workers of the Algeria Telecom Corporation in Touggourt, where the applied side intends to know this effect by analyzing the dimensions of relational capital (as an independent variable) on the competitive advantage (as a dependent variable) based on the questionnaire As a main tool for data collection, we were able to collect 82 valid questionnaires for statistical analysis, where we analyzed these data by using the statistical analysis program (SPSS) version 26 in addition to a set of statistical methods. The study concluded that there is a positive effect of the dimensions of relational capital on the competitive advantage of Algeria Telecom in Touggourt, as well as the absence of statistically significant differences in the perception of the study sample about relational capital and competitive advantage, due to personal variables.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح، ورقلة - الجزائرen_US
dc.subjectالإبداعen_US
dc.subjectرأس المال الفكريen_US
dc.subjectالتحالفات الإستراتيجيةen_US
dc.subjectالميزة التنافسيةen_US
dc.subjectالجودةen_US
dc.subjectالعلاقة مع الموردينen_US
dc.subjectالعلاقة مع الزبائنen_US
dc.subjectرأس المال العلاقاتيen_US
dc.subjectوالتسليمen_US
dc.subjectالتكلفةen_US
dc.subjectDeliveryen_US
dc.subjectQualityen_US
dc.subjectRelational Capitalen_US
dc.subjectIntellectual capitalen_US
dc.subjectRelationship with suppliersen_US
dc.subjectRelationship with Customeren_US
dc.subjectCompetitive Advantageen_US
dc.subjectstrategic allianceen_US
dc.subjectCosten_US
dc.subjectCreativityen_US
dc.titleأثــر رأس المال العلاقاتي على الميزة التنافسية "دراسة ميدانية بمؤسسة اتصالات الجزائر وكالة توقرen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nadjaa-slimani.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.