Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33840
Title: أساليب التفكير وعلاقتها بالتعلم الذاتي لدى طلبة الماستر علم النفس وعلوم التربية.
Authors: الأعور, إسماعيل
بن خدة, نور الهدى
بونعامة, فاطمة الزهراء
Keywords: التعليم
التفكير
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تسعى الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين أساليب التفكير والتعلم الذاتي لدى طلبة الماستر علم النفس وعلوم التربية، ومعرفة الأسلوب المفضل من بين أساليب التفكير لدى أفراد العينة، ومستوى التعلم الذاتي، وكذا الكشف عن دلالة الفروق في التعلم الذاتي تبعا لمتغير التخصص الدراسي لدى أفراد عينة الدراسة، وللخوض في هذه الدراسة تم الإعتماد على المنهج الوصفي الإرتباطي الملائم لهذا التناول. كما تم في اختبار تساؤلات الدراسة إحصائيا، إستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة وتكونت عينة الدراية الحالية من:(130) طالبا وطالبة من طلبة الماستر في قسم علم النفس وعلوم التربية، وأختيرت عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة، وتم التطبيق الميداني بجامعة قاصدي مرباح - ورقلة. كما تم الإعتماد في جمع البيانات على الأداتين الآتيتين: 1-مقياس أساليب التفكير المصمم من طرف:"عمار رنا سام" سنة:(2016) 2-مقياس التعلم الذاتي المصمم من طرف: " مديد ماجد فرحان". سنة: (2020) وبعدها التأكد من الخصائص السيكومترية للمقياسين الدراسة، بحساب معاملات الصدق والثبات قبل تطبيقها في الدراسة الأساسية ، ثم عولجت البيانات بإستخدام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية: (SPSS) في نسخته الثانية والعشرون: (22). وانتهت الدراسة إلى النتائج الآتية: 1- الأسلوب الفضل من بين أساليب التفكير جاءت على الترتيب الآتي: الأسلوب المحلي، الأسلوب التنفيذي، الأسلوب الهرمي، الأسلوب القضائي، الأسلوب العالمي، الأسلوب المالكي، الأسلوب التحرري، الأسلوب المحافظ، الأسلوب التشريعي من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة. 2-مستوى التعلم الذاتي لدى طلبة الماستر علم النفس وعلوم التربية مرتفع. 3-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لدى طلبة الماستر علم النفس وعلوم التربية في التعلم الذاتي تبعا لمتغير التخصص الدراسي: (علم النفس التربوي، علم النفس العيادي، علم النفس العمل والتنظيم، إرشاد وتوجيه). وقد فسرت هذه النتائج المتوصل إليها في ضوء التراث النظري والدراسات السابقة المتعلقة بموضوعي الدراسة الحالية: (أسليب التفكير، التعلم الذاتي)، وختمت الدراسة بمجموعة من الاقتراحات الموجهة لطاقم العمل التربوي بجامعة قاصدي مرباح-ورقلة، وأفراد عينة الدراسة.
The current study seeks to reveal the relationship between thinking methods and self-learning among master students Psychology and Education Sciences and to know the preferred method of thinking among sample members, the level of self-learning, as well as the indication of differences in self-learning depending on the speciality of study members, For this study, the appropriate correlative descriptive approach was drawn upon. The following statistical methods were used to test the study's questions statistically: 1. Pearson correlation coefficient: to know the relationship between the two variables: the method of thinking and self-learning. 2. Test: (T) knowing the preferred method of thinking, and the level of self-learning of the study sample members. 3- One-way differential analysis test: To know the significance of differences in self-learning in study sample members depending on the variable of the study specialization. The current sample of expertise consisted of: 130 students and master students in the Department of Psychology and Education Sciences, the sample of the study was selected in a simple random manner, and the field application was carried out at the University of Kasdi Mrebah-Ouargla. 1. The scale of thought methods designed by: "Amar Rana Sam" Year: (2016) 2. Self-learning scale designed by: "Madeed Majid Farhan." Year: (2020) It then ascertained the psychometric characteristics of the two measurements studied, calculating the factors of honesty and stability before they were applied in the basic study, and then the data were processed using the Social Science Statistical Packaging Program (SPSS) in its 22nd edition: (22). The study concluded with the following results: 1-Among the methods of thinking are: local, operational, hierarchical, judicial, global, proprietary, libertarian, conservative, legislative from the perspective of the study sample. 2-The level of self-learning among students of Master of Psychology and Education Sciences is high. 3-There are no statistically significant differences among students of Master's Psychology and Education Sciences in self-learning depending on the variable of the specialization: (educational psychology, clinic psychology, work and organization psychology, guidance and guidance). These findings were explained in the light of the theoretical heritage and previous studies on the topics of the current study: "Thinking, self-learning". The study concluded with a series of suggestions for the educational staff of the University of Kasdi Mrebah-Ouargla.and members of the sample study.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33840
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benkhadda-nourelhouda4,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.