Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33948
Title: The Impact of Electronic Advertising on Revitalizing Islamic Banking Services, A Case Study of Al Salam Bankأثر الإعلان الإلكتروني في تنشيط الخدمات المصرفية الإسلامية- دراسة حالة مصرف السلام -
Authors: عبد الحفيظ بن ساسي
عبد الباقي بضياف
شريفة جعدي
Keywords: Electronic Advertisement
Islamic Banking Services
Al Salam Bank Ouargla Agency
Issue Date: 2023
Series/Report no.: Volume 9, Numéro 1 2023;
Abstract: دف الدراسة إلى معرفة مدى تأثير الإعلان الإلكتروني في تنشيط الخدمات المصرفية الإسلامية من خلال دراسة ميدانية في مصرف السلام الجزائر وكالة ورقلة ، حيث استخدامنا كل من الاستبيان و المقابلة كأدوات لجمع المعلومات، و تم توزيع 30 استبيان على الموظفين بالإضافة إلى مجموعة من الأدوات والأساليب الإحصائية. و SPSS بالمؤسسة محل الدراسة، و قد تم تحليل النتائج بالاعتماد على برنامج توصلت الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من تطبيق الإعلان الإلكتروني في مؤسسة مصرف السلام وكالة ورقلة، و هذا لأا تعتبر الإعلان الإلكتروني عبارة عن أهم الآليات المعاصرة للمزيج التسويقي، كما أا تساهم في تعزيز المركز المالي للمصرف و زيادة الربحية و كسب مكانة سوقية لدى العملاء(الثقة)؛ كما توصلت لوجود مستوى مرتفع من تنشيط الخدمات المصرفية لدى الموظفين الإداريين بمؤسسة مصرف السلام وكالة ورقلة؛ و توصلت لوجود علاقة ارتباط قوية بين الإعلان الإلكتروني كمتغير مستقل و تنشيط الخدمات المصرفية الإسلامية كمتغير تابع .The study aims to know the extent of the impact of electronic advertising in activating Islamic banking services through a field study in Al Salam Bank, Algeria, agency of Ouargla. In the study, we relied on the descriptive approach and used both the questionnaire and the interview as tools for collecting information, and 30 questionnaires were distributed to the employees of the institution in question. The study, and the results were analyzed by relying on the SPSS program in addition to a set of statistical tools and methods. The study reached a set of results, the most important of which are: 1- It turns out that there is a high level of application of electronic advertising in the institution of the Salam Bank Agency of Ouargla, and this is because it considers electronic advertising as one of the most important contemporary mechanisms of the marketing mix, and it also contributes to strengthening the financial position of the bank, increasing its profitability and gaining a market position with customers; 2- There is a high level of activation of banking services among the administrative staff of the Al Salam Bank Foundation, Ouargla Agency; 3- The correlation between electronic advertising as an independent variable and the activation of Islamic banking services as a dependent variable is a strong direct relationship.
Description: مجلة الدراسات الالاقتصادية الكمية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33948
ISSN: 2602-5183
Appears in Collections:Number 09 /2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JQES0920.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.