Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33993
Title: النَّزعة نحو الكماليَّة وعلاقتها بالشَّخصيَّة المبدعة لدى تلاميذ الطَّور المتوسِّط
Authors: بن مجاهد, فاطمة الزهراء
خشانة, رحاب
Keywords: النَّزعة نحو الكماليَّة
الشَّخصيَّة المبدعة
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: :تعتبر النَّزعة نحو الكماليَّة عامِلا محفِّزا للإبداع إذا تمَّ توظيفها بحكمة، إلَّا أنَّها قد تعود بالسّلب على الشَّخصيَّة المبدعة إذا تمَّ الإفراط فيها، وهو ما قد يثبط الإبداع لدى تلاميذ الطَّور المتوسِّط خاصَّة أنَّ مرحلة المراهقة هي مرحلة حسَّاسة، وتستطيع أن تسبِّب لهم الإحباط والضِّيق النَّفسي، أو تجرَّهم إلى هاوية الإضطرابات النَّفسية. الهدف:التَّعرُّف على إرتباط النَّزعة نحو الكماليَّة بسِمات الشَّخصيَّة المبدعة لدى تلاميذ الأولى والرَّابعة من التَّعليم المتوسِّط، ومعرفة إذا كانت توجد بينهم فُروق ذات دلالة إحصائيَّة في مستوى النَّزعة نحو الكماليَّة والشَّخصيَّة المبدعة تعزى لمتغيِّر الجنس والمستوى الدِّراسي. الإجراءات:المنهج الوصفي، حيث يستهدف تقرير خصائص موقف معيَّن أي وصف العوامل الظَّاهرة، وبلغ عدد المشاركين، 150 تلميذًا من الطَّور المتوسِّط، تم اختيارهم بطريقة عرضيَّة من المستويين الأولى والرَّابعة متوسِّط، وتمَّ جمع البيانات باِستخدام مقياس الكماليَّة، ومقياس الشَّخصية المبدعة. النَّتائج:يوجد إرتباط إيجابي بين النَّزعة نحو الكماليَّة والشَّخصيَّة المبدعة لدى تلاميذ الطَّور المتوسِّط. وعلى مقياس الكماليَّة عثرنا على فٌروق بين المستويين الأولى والرَّابعة لِصالح تلاميذ السَّنة الأولى متوسِّط، لكن الفُروق لم تتواجد تبعا لمتغيِّر الجنس، أمَّا على مقياس الشَّخصيَّة المبدعة فلم نعثر على فروق تبعا لكلا المتغيِّرين الجنس والمستوى الدِّراسي. خلاصة: ركّزت الدِّراسة الحاليَّة على العلاقة بين الكماليَّة والشَّخصيَّة المبدعة، لِلفت النَّظر للمؤسَّسات التـَّعليميَّة وحاجتها الماسَّة إلى متابعة التَّلاميذ مرتفعي الكماليَّة حتى لا يحصل تثبيطًا في إبداعهم أو إصابتهم باِضطرابات نفسيَّة ناتجة عن شدِّة القلق الذي تسبِّبه الكماليِّة جرَّاء عدم اِستيفائهم المعايير التي وضعوها لأنفسهم أو وضعها لهم المحيطون بهم.
perfectionism is considered as stimulating factor for creativity if it is used wisely, but it may negatively affect on the creative personality if it is excessive, which may discourage creativity among middle school students, especially since adolescence is a sensitive stage, and can cause them frustration and psychological distress, or drag them to mental disorders. Objective: identifying the correlation between perfectionism and creative personality among the first and fourth level of middle school students, and find out if there are statistically significant differences between them in the perfectionism and the creative personality due to the variables of gender and academic level. Methodology:the descriptive approach, where it aims to report the characteristics of a specific situation, so the description of the apparent factors. And the number of participants reached 150 students from the intermediate stage, from the first and fourth level of middle school students, and data was collected using the measure of perfectionism and the measure of creative personality. Results: There is a correlation...... between the perfectionism and the creative personality among middle school students. On the perfectionism scale, we found differences between the first and fourth levels in favour of the first level students, but the differences were not available according to the gender variable. As for the creative personality scale, we did not find any differences according to both variables, gender and academic level. Resume: The current study focused on the correlation between perfectionism and the creative personality, to attract the attention of educational institutions and their need to follow up students with high levels of perfectionism so that their creativity does not get discouraged or they suffer from psychological disorders resulting from the severity of anxiety caused by perfectionism as a result of not meeting the standards they set for themselves or set for them by others.
Description: علم النَّفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33993
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rihab Khechana-rihab.pdf3,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.