Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33999
Title: المناخ الأسري و علاقته بالطمأنينة النفسية لدى المراهقين المتمدرسين دراسة ميدانية ببعض المتوسطات بمدينة الوادي
Authors: باوية, نبيلة
غبني, زينب
Keywords: المناخ الأسري
الطمأنينة النفسية
المراهقين
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تسعى الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين المناخ الأسري و الطمأنينة النفسية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط و ذلك من خلال الإجابة على التساؤلات التالية: *هل هناك علاقة بين المناخ الأسري و طمأنينة النفسية لدى المراهقين المتمدرسين؟ * ما مستوى الطمأنينة النفسية لدى المراهقين المتمدرسين ؟ * هل توجد فروق دالة احصائيا في الطمأنينة النفسية تعزى لمتغير الجنس لدى المراهقين المتمدرسين (أناث / ذكور) ؟ *هل توجد فروق دالة احصائيا في الطمأنينة النفسية تعزى لمتغير المستوى الدراسي لدى المراهقين المتمدرسين ( ثانية متوسط / رابعة متوسط ) ؟ و للتحقق من ذلك تم الاعتماد على المنهج الوصفي الأرتباطي الأنسب لأهداف الدراسة الحالية باستخدام مقياس المناخ الأسري المصمم من طرف عفراء ابراهيم خليل و مقياس الطمأنينة النفسية من طرف صفاء جمال الصرايرة على عينة من التلاميذ بلغ عددها 123 و التي تم أختيارها بطريقة عرضية من بعض المتوسطات بمدينة الوادي و تمت المعالجة الإحصائية بأستخدام أساليب معالج البيانات المتمثلة في نظام (spss)فأظهرت النتائج مايلي : توجد علاقة أرتباطية بين المناخ الأسري و الطمأنينة النفسية لدى المراهقين المتمدرسين وأن مستوى الطمأنينة النفسية لدى التلاميذ متوسط ، ويوجد فرق دال إحصائيا في الطمأنينة النفسية بين متوسط درجات الذكور ومتوسط درجات الاناث و كانت لصالح الاناث أما النتيجة الأخيرة فتدل على وجود فرق دال إحصائيا في الطمأنينة بين متوسط درجات تلاميذ 2 متوسط ومتوسط درجات تلاميذ 4 متوسط ، بحيث كان مستوى الطمأنينة النفسية لدى تلاميذ الثانية متوسط أعلى من تلاميذ الرابعة متوسط .
The current study seeks to reveal the relationship between the family climate and psychological reassurance among middle school studentsand this is done by answering following questions: • Isthere a relationshipbetween the familyclimate and psychologicalreassuranceamongschooled adolescents؟ •Whatis The level of psychologicalreassuranceamongschooled adolescents is medium ؟ • Are There statisticallysignificantdifferences in psychologicalreassurance due to the gender variable among adolescent (female and male) ؟ • Are There statisticallysignificantdifferences in psychologicalreassurance due to the variable of the academiclevel of the (second grade and the fourth grade of middle school) ؟ To verify this, the descriptive correlative approach is the most suitable for the objectives of thecurrent study and the family climate scale designed by Afra Ibrahim Khalil , and the psychological reassurance scale by Safa Jamal Al-Sarayrah , a sample of students swallowed 123 , which were chosen in an accidental way from some averages in the city of Al-wadi and were relied on The statistical treatment was done using the data processor methods (spss), and the results showed the following:• There is a correlation between the family climate and the psychological reassurance among schooled adolescents , and their level of psychological reassurance is average , there is a statistically significant difference in psychological reassurance at the level of gender , and it was in favor of the last result it indicates that there is a difference between the average scores of the second and the fourth grades, so that the level of psychological reassurance among the students of the second grade was higher than that of the students of the fourth grade.
Description: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33999
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghobni-zineb.pdf2,91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.