Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34005
Title: اليقظة العقلية وعلاقتها بجودة الأداء التدريسي لدى أساتذة التعليم الابتدائي ببعض ابتدائيات مدينة ورقلة
Authors: قوارح, محمد
خنفر, كريمة
خمقاني, نسرين
Keywords: اليقظة العقلية
جودة الأداء التدريسي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين اليقظة العقلية و جودة الأداء التدريسي لدى أساتذة التعليم الابتدائي ببعض ابتدائيات مدينة ورقلة ،والتعرف على مستوى كل من اليقظة العقلية و جودة الأداء التدريسي والفروق الموجودة فيهما باختلاف كل من الجنس و السن . حيث تكونت عينة الدراسة من (120) أستاذ و أستاذة ،تم اختيارهم بطريقة عشوائية بسيطة ،أما الأدوات تمثلت في استبيانين جاهزين ،الاستبيان الأول خاص باليقظة العقلية أعده (عبد الله 2013) والثاني خاص بجودة الأداء التدريسي أعده (موفق أسماء 2016). وقد بينت نتائج الدراسة ما يلي : - وجود علاقة بين اليقظة العقلية وجودة الأداء التدريسي لدى أساتذة التعليم الابتدائي ببعض ابتدائيات مدينة ورقلة . - مستوى مرتفع في كل من اليقظة العقلية و جودة الأداء التدريسي لدى أساتذة التعليم الابتدائي ببعض ابتدائيات مدينة ورقلة . - عدم وجود فروق في كل من اليقظة العقلية و جودة الأداء التدريسي تعزى لمتغير الجنس و السن .
The current study aimed to explore the relationship between mindfulness and teaching performance quality among primary school teachers in some elementary schools in Ouargla city, as well as to identify the levels of mindfulness and teaching performance quality and the differences between them based on gender and age. The study sample consisted of 120 male and female teachers, selected through simple random sampling. The tools used in the study were two prepared questionnaires: the first questionnaire focused on mindfulness, developed by Abdullah (2013), and the second questionnaire focused on teaching performance quality, developed by Moufak Asmaa (2016). The study revealed the following results m: -There is a relationship between mindfulness and teaching performance quality among primary school teachers in some elementary schools in Ouargla city. -There is a high level of mindfulness and teaching performance quality among primary school teachers in some elementary schools in Ouargla city. -There are no differences in mindfulness and teaching performance quality attributed to gender and age variables.
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34005
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khanfar-karima.pdf2,93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.