Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34106
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorدبابي, بوبكر-
dc.contributor.authorبن السايح, نسرين-
dc.contributor.authorبوخلخال, سميحة-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34106-
dc.descriptionارشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع استخدام أساتذة الرياضيات لنموذج الفرمات 4 MAT في التدريس في مرحلة التعليم المتوسط بمدينة ورقلة، والكشفعن الفروق في استخدامه تبعا لمتغيري الجنس والأقدمية، لدى عينة مكونة من (100) أستاذ واستاذةاختيرت بطريقة العينة العشوائية. ولتحقيقأهداف الدراسة تم اتباع المنهج الوصفي الاستكشافي،واستخدام استبانة أعدتها منى السبيعي لجمع بيانات الدراسة،بعد التحقق من صدقها وثباتها.وبعد معالجة بيانات الدراسة باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية الـ(V 26)SPSSالإصدار26. أظهرت النتائج ما يلي: - يوجد استخدام عالي لنموذج الفورمات من طرف أساتذة الرياضيات في مرحلة التعليم المتوسط بمدينة ورقلة. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام أساتذة الرياضيات لنموذج الفورمات في مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الجنس (أستاذ، أستاذة) لصالح الأستاذات. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استخدام أساتذة الرياضيات لنموذج الفورمات في مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الأقدمية (أقل من خمس سنوات – من خمس سنوات إلى عشر سنوات – أكثر من عشر سنوات).en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to reveal the reality of mathematics teachers' use of the format model in teaching in the intermediate education in the city of Ouargla, and to discover the differences in its use according to the variables of gender and seniority, among a sample of (100) male and female teachers chosen using the random sampling method. To achieve the objectives of the study, the descriptive exploratory approach was followed. A questionnaire prepared by Mona Al-Subaie was used to collect the study data, after verifying its validity and reliability. After processing the data of the study using the Statistical Package for Social Sciences SPSS version 26, the results showed the following: – There is a high use of the format model by mathematics teachers in the middle school in Ouargla. – There are statistically significant differences in the mathematics teachers' use of the format model in the intermediate education according to the gender variable (male and female teachers) in favor of female teachers. – There are no statistically significant differences in the use of the format model by mathematics teachers at the intermediate education according to the seniority variable (less than five years - from five to ten years - more than ten years).-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectنموذج الفورماتen_US
dc.subjectأساتذة الرياضياتen_US
dc.subjectالتعليم المتوسطen_US
dc.titleواقع استخدام أساتذة الرياضيات لنموذج الفورمات (4MAT) في مرحلة التعليم المتوسط - دراسة ميدانية بمدينة ورقلة -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukhelkhal-samiha.pdf2,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.