Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34119
Title: اتجاهات المستهلكين نحو طرق التسويق دراسة ميدانية بالمجمع التجاري الواحة – بولاية تقرت-
Authors: خلادي يمينة
بن جلول, نعيمة
Keywords: اتجاهات المستهلكين
المستهلك
التسويق
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى كشف عن طبيعة اتجاهات المستهلكين نحو طرق التسويق بالمجمع التجاري الواحة بتقرت، ومعرفة الفروق الممكنة في ذلك حسب المتغيرات التصنيفية المدروسة. ولدراسة الموضوع تم الاعتماد على المنهج الوصفي بأسلوبه الاستكشافي ولتحقيق من هذا الغرض تم بناء استبيان يشتمل على بعدين هما : الصفحات الرقمية و الاعلانات وبعد المبيعات، تضم 48 بندا تم تطبيقه على عينة قوامها 130 فردا تم اختيارهم بالطريقة العرضية و هذا بعد التحقق من خصائصه السيكومترية ( الصدق والثبات)،و بعد المعالجة الاحصائية لبيانات الفرضيات باستخدام برنامج spss النسخة (20)، وعليه أسفرت الدراسة على النتائج التالية: ـ اتجاهات المستهلكين نحو طرق التسويق بالمجمع التجاري إيجابية. ـ لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في اتجاهات المستهلك نحو طرق التسويق تعزى لمتغير الجنس. ـ توجد فروق ذات دلالة احصائية في اتجاهات المستهلكين نحو طرق التسويق تعزى لمتغير السن لصالح الفئة الشبابية. ـ لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في اتجاهات المستهلكين نحو طرق التسويق بالمجمع التجاري تعزى لمتغير المستوى التعليمي. نوقشت نتائج الدراسة في ضوء الجانب النظري والدراسات السابقة، واختتمت بتقديم جملة من المقترحات الموجهة للدارسين و المختصين في مجال التسويق
The current study aimed to reveal the nature consumer`s , attitudes towards marketing in AL wahat commercial complex touggourt methods, and to know the possible differences in that, according to the applied variable studied. To studay the subject, the descriptive approach was relied upon in its exploratory style to achieve this purpose, a questionnaire was built that included two dimensions: _ the first dimension: digital pages _ the second dimension: advertisements some sales include 48 condition applied to a sample of 130 individuals, it was tested crosswise after checking some psychometric properties of validity and stability. After statistical processing of hypothesis data using the ( spss) program version( 25), the study resulted in: _ positive attitudes of consumers chopping in the mall. _ there are no statistical indications in the methods of consumer marketing in the mall due to age variable falls in the youth category . _ there are no statistical indications in the methods of consumer marketing in the mall, adributable to the sexe . _ there are no statistical indications in the methods of consumer marketing in the mall, adributable to the educational level variables.: A number of educated and specialists in the field of marketing were.
Description: عمل وتنظيم وتسير موارد البشرية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34119
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bendjelloul-naima.pdf1,42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.