Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34125
Title: الابعاد السيكولوجية للإقبال على شراء المنتجات الوطنية لدى مستهلكين مؤسسةCondor
Authors: مزياني, الوناس
مكاوي, هالة
Keywords: المستهلك
المنتجات
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الأبعاد السيكولوجية للإقبال على شراء المنتجات الوطنية لدى مستهلكين مؤسسة كوندور condor، والتعرف على محددات سلوك المستهلك وأهم أساسيات المنتج التي تؤثر في اتخاذ قرار شراء المنتجات الكهرومنزلية للمؤسسة، تبعا لمتغيرات الجنس والسن والمستوى التعليمي والوضع المادي. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وكأداة لجمع المعطيات اعتمدت الطالبة على تصميم الاستبيان، يحتوي على 30 بندا بأربعة أبعاد أساسية لعينة قوامها (120) مستهلك جزائري بولاية ورقلة، وقد تم اختيارهم بالطريقة عشوائية، وللإجابة على فرضيات الدراسة اعتمدت الطالبة على -تحليل التباين اختبار test"T" ANOVA OWA WAY، وتوصلنا إلى النتائج التالية: لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمحددات سلوك المستهلك في الاقبال في على شراء المنتجات الكهرو منزلية تعزى الى متغير الجنس، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمحددات سلوك المستهلك في الاقبال على شراء المنتجات الكهرو منزلية تعزى الى متغير السن، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمحددات سلوك المستهلك في الاقبال على شراء المنتجات الكهرو منزلية تعزى الى متغير المستوى التعليمي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمحددات سلوك المستهلك في الاقبال على شراء المنتجات الكهرو منزلية تعزى الى متغير الوضع المادي.
The current study aimed to study the psychological dimensions of the demand for the purchase of national products among consumers of the Condor Corporation, and to identify the most important consumer behavior and the most important basics of the product that affect the purchase decision of the household electrical products of the corporation, and to know the differences between them in the variables of gender, age, educational level and financial situation. The study relied on the descriptive approach of a sample of (120) Algerian consumers from the state of Ouargla, and they were chosen randomly. To answer the study questions, the analysis of variance (ANOVA) OWA WAY test was used, and it relied on the questionnaire completed by the student, as it contained 30 items. Four dimensions, and we reached the following results: There are no statistically significant differences for the factors in the demand for buying household electrical products due to the gender variable, there are no statistically significant differences for the factors in the demand for buying household electrical products due to the age variable, there are no statistically significant differences for the factors in the demand for purchasing products Household electrical appliances are attributed to the educational level variable. There are no statistically significant differences for the factors in the demandfor purchasing household electrical products due to the financial status variable.
Description: علم النفس عمل وتنظيم
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34125
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mekkaoui-hala.pdf2,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.