Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34128
Title: درجة امتلاك بعض المهارات الإدراكية في مادة الرياضياتلدى التلاميذ الرابعة ابتدائي ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط الحركة بمدينة تقرت
Authors: زكور محمد, مفيدة
كنوز, إخلاص
محجوبي, رفيقة
Keywords: المهارات الإدراكية ( الإدراك البصري- الإدراك السمعي)
اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط الحركة
تلاميذ الرابعة ابتدائي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن درجة امتلاك بعض المهارات الإدراكية في مادة الرياضيات لدى تلاميذ الرابعة الابتدائيذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط الحركة بمدينة تقرت. وطبقت الدراسة على عينة من التلاميذ ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط الحركة بالسنة الرابعة ابتدائي ببعض بلديات تقرت، اُختيرت بطريقة عشوائية حيث يبلغ عددهم الإجمالي (50) تلميذاً وتلميذة. اعتمدنا المنهج الوصفي الاستكشافي الفارقيلأنه المناسب لدراستنا الحالية. كما اعتمدنا في الدراسة على أداتين لجمع البيانات: الأداة1: الدليل التشخيصي النفسي الأمريكيDSM5لتشخيص التلاميذ ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط الحركة. الأداة 2:الاختبار الرياضي لتحديد المهارات الإدراكية السمعية والبصرية المصمّم من طرف الطالبتين. وقد تمت المعالجة الاحصائية باستعمال برنامج الحزمة الإحصائيةspss وفق الأساليب الإحصائية التالية: المتوسط الحسابي، الإنحراف المعياري، اختبار الفروق"ت". وقدتوصلت الدراسة الحالية إلى النتائج الآتية: • درجة امتلاك المهارات الإدراكية البصرية والسمعية عند ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط الحركة منخفضة. • مهارة الإدراك البصري أقل انخفاضا من مهارة الإدراك السمعي عند ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط الحركة. • لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في المهارات الإدراكية البصرية لدى عينة الدراسة تعزى لمتغير الجنس. • لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في المهارات الإدراكية السمعية لدى عينة الدراسة تعزى لمتغيرالجنس.
The aim of the current study is to reveal the degree of possessing some managerial skills in mathematics among fourth year primary school students with attention deficit hyperactivity disorder. The study was applied to a sample of students with attention deficit disorder accompanied by hyperactivity for the fourth year of primar school in some municipalities of touggourt chosen randomly. With atotal number of (50)mal and female students. We adopted the exploratory descriptive approach because it is appropriate for our current study. In the study we relied on two dat collection tools: Tool 1 : American psychiatric diagnostic manual D5M5 for the diagnosis of students with attention deficit hyperactivity disorder. Tool 2: the mathematical test to determine the specific perceptual and visual skills designed by the two students . The current study reached the following results: -The degree of possession of visual and auditory perceptual skills for eopole with attention deficit disorder low hyperactivity. -the skill of visual perception is less than the skill of auditory perception in people with attention deficit hyperactivity disorder. - the are no statistically significant differences in the visual perceptual skills of the study sample due to the gender variable . - the are no statistically significant differences in the visual perceptual skills of the study sample due to a variable .
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34128
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kennouz-ikhlas.pdf935,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.