Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34172
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبد السلام, بوخلوة-
dc.contributor.authorنصير, أحميدة-
dc.date.accessioned2023-09-20T10:43:24Z-
dc.date.available2023-09-20T10:43:24Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34172-
dc.descriptionنشاط بدني رياضي مدرسيen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى الكشف على مستوى المناخ المدرسي،ومستوى الالتزام التنظيمي،والتعرف على العلاقة بين مستوى المناخ المدرسي والالتزام التنظيمي لدى اساتذة التربية البدنية والرياضية،واستخدام الطالب المنهج الوصفي للتحقق من فرضيات الدراسة،وتكونت عينة الدراسة من 70 أستاذ،واعتمد الطالب على مقياسين:مقياس المناخ المدرسي ومقياس الالتزام التنظيمي،وتم معالجة البيانات إحصائيا بواسطة المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار (ث) لعينة ومعامل الارتباط بيرسون،وأظهرت النتائج أن مستوى المناخ المدرسي مرتفع،و مستوى الالتزام التنظيمي لدى اساتذة التربية البدنية والرياضية مرتفع،ولا توجد علاقة ارتباطيه موجبة بين مستوى المناخ المدرسي ومستوى الالتزام التنظيمي من وجهة نظر اساتذة التربية البدنية والرياضية،وتوجد علاقة بين المناخ المدرسي وبعد الالتزام العاطفي،ووجود علاقة كذلك بين المناخ المدرسي وبعد الالتزام المعياري،ولا توجد علاقة بين المناخ المدرسي وبعد الالتزام الاستمراري من وجهة نظر اساتذة التربية البدنية والرياضية .The study aimed to reveal the level of school climate, the level of organizational commitment, and to identify the relationship between the level of school climate and organizational commitment among teachers of physical education and sports, and the student used the descriptive approach to verify the hypotheses of the study. The study sample consisted of 70 teachers, and the student relied on two scales: a scale school climate and a measure of organizational commitment ,the data were processed statistically by the arithmetic mean, standard deviation, test (w) for a sample, and the Pearson correlation coefficient. The point of view of teachers of physical and sports education, and there is a relationship between the school climate and the dimension of emotional commitment, and there is also a relationship between the school climate and the dimension of normative commitment, and there is no relationship between the school climate and the dimension of continuous commitment from the point of view of teachers of physical education and sports.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالمناخ المدرسيen_US
dc.subjectالالتزام التنظيميen_US
dc.subjectأساتذة التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectschool climateen_US
dc.subjectorganizational commitmenten_US
dc.subjectteachers of physical education and sportsen_US
dc.titleالمناخ المدرسي وعلاقته بالالتزام التنظيمي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوخلوة عبد السلام.pdf540,77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.