Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34194
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسفيان, بن عثمان-
dc.contributor.authorنصير, أحميدة-
dc.date.accessioned2023-09-20T14:43:55Z-
dc.date.available2023-09-20T14:43:55Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34194-
dc.descriptionنشاط بدني رياضي مدرسيen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى الكشف على مستوى التفكير الايجابي، ومستوى دافعية التعلم نحو درس التربية البدنية والرياضية، والتعرف على العلاقة بين التفكير الايجابي ودافعية التعلم نحو درس التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة تقرت، ومن اجل تحقيق أهداف الدراسة واختبار الفرضيات قمنا بإتباع الخطوات والمبادئ الأساسية للمنهج الوصفي الذي يتناسب مع دراستنا، معتمدين في ذالك على مقياس التفكير الايجابي للدكتور عبد الستار إبراهيم ومقياس دافعية التعلم للباحث موهوبي بلقاسم لجمع البيانات والمطبقة على عينة بلغت (200) تلميذ وتلميذة من المرحلة الثانوية وقمنا بمعالجة البيانات بأساليب إحصائيا التالية: المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، اختبار (ت) لعينة واحدة، معامل الارتباط بيرسون، وتوصلنا إلى وجود مستوى مرتفع في التفكير الايجابي، ووجود مستوى مرتفع في دافعية التعلم نحو درس التربية البدنية والرياضية، ووجود علاقة ارتباطيه موجبة بين التفكير الايجابي ودافعية التعلم نحو درس التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. The study aimed to reveal the level of positive thinking, and the level of learning motivation towards the lesson of physical and sports education among secondary school students, and to identify the relationship between positive thinking and learning motivation towards the lesson of physical education and sports among secondary school students. And the basic principles of the descriptive-relational approach that fits with our study, relying on the positive thinking scale and the learning motivation scale to collect data and applied to a sample of (200) Male and female students from secondary school, and we processed the data using the following statistical methods: arithmetic mean, standard deviation, t-test for one sample, Pearson correlation coefficient, and we found a high level of positive thinking, and a high level of learning motivation towards the physical education and sports lesson of Secondary school students, and the existence of a positive correlation between the level of positive thinking and learning motivation towards the physical and sports education lesson among secondary school students.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالتفكير الايجابيen_US
dc.subjectدافعية التعلمen_US
dc.subjectدرس التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectpositive thinkingen_US
dc.subjectlearning motivationen_US
dc.subjectthe lesson of physical education and sportsen_US
dc.titleالتفكير الايجابي وعلاقته بدافعية التعلم نحو درس التربية البدنية والرياضية لدى تلاميذ المرحلة الثانويةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بن عثمان سفيان.pdf619,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.