Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34196
Title: الإصابات الرياضية في الوسط المدرسي وانعكاسها على اتجاهات التلاميذ نحو الممارسة الرياضية من وجهة نظر الأساتذة
Authors: مفتاح, قاضي
تقي الدين, قادري
Keywords: الإصابات الرياضية
التربية البدنية والرياضية
الممارسة الرياضية
sports injuries
physical and sports education
sports practice
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية التعرف على مستوى اتجاههم والعلاقة الموجودة بين الاتجاهات والخوف ودرجة العناية بالتلميذ المصاب في حصة التربية البدنية والرياضية بإصابة رياضية وكيفية تقديم الإسعافات له من قبل أستاذ التربية البدنية والرياضية.بمجتمع بحث تعداده 110 أستاذ، وبعينة قدرها 86استاذتم اختيارهم بطريقة عشوائية ،اتبع الطالب الباحث المنهج الوصفي التحليلي المناسب لإجراء هذه الدراسة ميدانيا،معتمد على الاستبيان الموجه للأساتذة كأداة للدراسة ، واستعان الطالب الباحث ببرنامج الحزمة الإحصائية ( (SPSSللعلوم الاجتماعية مستخدما الاختبارات الإحصائية التالية لإجراء التحليل الإحصائي لفرضيات الدراسة: اختبار " ت "للعينة الواحدة ،اختبار " ت "للمجموعتين المستقلتين لدلالة الفروق المتوسط الحسابي ،اختبار ألفا كرومباخ ، معامل الارتباط البسيط بيرسون ،خلصت الدراسة إلى النتائج التالية:  ـ يوجد مستوى متوسط لاتجاهات التلاميذ نحو الممارسة الرياضية في ظل الإصابات الرياضية.  ـ توجد علاقة بين الخوف من الإصابات الرياضية واتجاهات التلاميذ نحو الممارسة الرياضية.  ـ لا توجد علاقة بين التلاميذ المصابين واتجاهات التلاميذ نحو الممارسة الرياضية. The current study aimed to identify the level of their attitudes and the relationship between attitudes and fear and the degree of care for the injured student in the class of physical education and sports with a sports injury and how to provide first aid to him by a teacher of physical and sports education. In a research community of 110 professors, with a sample of 86 teachers who were chosen randomly, the student followed the researcher The appropriate analytical descriptive approach for conducting this study in the field, based on the questionnaire directed to the professors as a tool for the study, and the student researcher used the statistical package program (SPSS) for social sciences, using the following statistical tests to conduct the statistical analysis of the hypotheses of the study: “T” test for one sample, “T” test for the two independent groups In order to indicate the differences between the arithmetic mean, the Crumbach alpha test, the simple Pearson correlation coefficient, the study concluded the following results: • There is an average level of students' attitudes towards sports practice in light of sports injuries. • There is a relationship between fear of sports injuries and students' attitudes towards sports practice. • There is no relationship between the injured students and the students' attitudes towards sports practice.
Description: نشاط بدني رياضي مدرسي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34196
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
قاضي مفتاح.pdf6,73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.