Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34201
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوضياف, نادية-
dc.contributor.authorجابو, نسيبة-
dc.contributor.authorرحمون, أماني-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34201-
dc.descriptionعلم النفس التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة مشكلات الإدارة الصفية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة تقرت، وهذا من خلال محاولة الإجابة عن التساؤلات التالية: - ما طبيعة مشكلات الإدارة الصفية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي ؟ -هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أساتذة التعليم الابتدائي حول مشكلات الإدارة الصفية، باختلاف تكوين الأستاذ ؟ -هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أساتذة التعليم الابتدائي حول مشكلات الإدارة الصفية، باختلاف سنوات الخدمة ؟ -هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أساتذة التعليم الابتدائي حول مشكلات الإدارة الصفية، باختلاف تعداد التلاميذ داخل الحجرة الدراسية؟ و لقياس فرضيات الدراسة استخدم المنهج الوصفي الاستكشافي وأجريت الدراسة على عينة تكونت من 130أستاذوأستاذة. استخدمت الدراسة الحالية استبيان للطالبة بوكرة (2015) حول مشكلات الإدارة الصفية وتم تعديله، يتضمن31بند موزع على بعدين وتم تحليل البيانات باستخدام الأساليب الإحصائية spss.و توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: -طبيعة مشكلات الإدارة الصفية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي سلبية. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أساتذة التعليم الابتدائي حول مشكلات الإدارة الصفية، باختلاف تكوين الأستاذ. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أساتذة التعليم الابتدائي حول مشكلات الإدارة الصفية، باختلاف سنوات الخدمة. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أساتذة التعليم الابتدائي حول مشكلات الإدارة الصفية، باختلاف تعداد التلاميذ داخل الحجرة الدراسية. نوقشت نتائج الدراسة في ضوء الجانب النظري للموضوع والدراسات السابقة و توصلت الدراسة بتقديم جملة من المقترحات الموجهة للباحتين والمختصين. The current study aimed to identify the nature of classroom management problems from the point of view of primary education teachers of touggourt city , and this is done by trying to answer the following questions: What is The nature of classroom management problems from the point of view of primary education teachers ? -Are there statistically significant differences in the viewpoints of primary school teachers about classroom management problems, according to the teacher's composition? -Are there statistically significant differences in the viewpoints of primary school teachers about classroom management problems, according to different years of service? -Are there statistically significant differences in the viewpoints of primary school teachers about classroom management problems, according to the number of students in the classroom? And to measure the hypotheses of the study, the descriptive exploratory method was used, and the studystudy was conducted on a sample formed From 130 teacher and teacher.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to identify the nature of classroom management problems from the point of view of primary education teachers of touggourt city , and this is done by trying to answer the following questions: What is The nature of classroom management problems from the point of view of primary education teachers ? -Are there statistically significant differences in the viewpoints of primary school teachers about classroom management problems, according to the teacher's composition? -Are there statistically significant differences in the viewpoints of primary school teachers about classroom management problems, according to different years of service? -Are there statistically significant differences in the viewpoints of primary school teachers about classroom management problems, according to the number of students in the classroom? And to measure the hypotheses of the study, the descriptive exploratory method was used, and the studystudy was conducted on a sample formed From 130 teacher and teacher.-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالتعليم الابتدائيen_US
dc.subjectالادارة الصفيةen_US
dc.titleمشكلات الإدارة الصفية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي دراسة ميدانية ببعض إبتدائيات مدينة تقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
djabou-nousseiba.pdf1,68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.