Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34204
Title: تأثير مؤثري موقع الإنستغرام على القيم الأخلاقية للشباب الجامعي دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علوم الاعلام والاتصال بجامعة ورقلة
Authors: بودربالة, عبد القادر
الأخضري, فاطمة الزهرة
Keywords: التأثير
المؤثرين
موقع الانستغرام
القيم الاخلاقية
الشباب الجامعي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على تأثير مؤثري موقع الانستغرام على القيم الأخلاقية للشباب الجامعيوتمحورت على التساؤل الرئيسي التالي: ما هو تأثير محتوى المؤثرين عبر موقع الانستغرام على القيم الاخلاقية لدى الشباب الجامعي؟ دراسة ميدانية على عينةطلبة قسم علوم الاعلاموالاتصال جامعة ورقلة. وقد برز من خلال هذا التساؤل مجموعة من التساؤلات الفرعية: • ماهي عادات وانماط تعرض الطلبة الجامعيين لمحتوى المؤثرين عبر موقع الانستغرام؟ • ماهي دوافع تعرض الشباب الجامعي لمحتوى المؤثرين عبر موقع الانستغرام وما هي الاشباعات المحققة منه؟ • ما درجة تأثير محتوى المؤثرين عبر موقع الانستغرام على القيم الاخلاقية لدى الشباب الجامعي؟ ومن خلال التساؤلات الفرعية أردنا الوصول لمجموعة من الاهداف المتمثلة في: التعرف على عادات وانماط تعرض الشباب الجامعي لمحتوى المؤثرين عبر موقع الانستغرام ومعرفة دوافع تعرض الشباب الجامعي لمحتوى المؤثرين في موقع الانستغرام والفضول في معرفة الاشباعات التي المحققة منه واتجاهات تأثير المؤثرين على القيم الأخلاقية لدى الشباب الجامعي ومعرفة الانطباع الذي يخلفه مؤثرين موقع الانستغرام على الشباب الجامعي. وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي وأداة جمع البيانات تمثلت في استمارة الاستبيان والتي تم الاستعانة بهاوتطبيقها على عينة قوامها 80مبحوث، وتم اختيارها بطريقة قصدية لطلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة لموسم 2022/2023. حيث توصلت الدراسة إلى: معرفة تأثيرمؤثري موقع الانستغرام علىالقيمالأخلاقية للشبابالجامعيمنخلالالدراسةعلىعينةمنمتتبعيمحتوى المؤثرينعلىموقعالانستغرامفيجامعةورقلة،كما يتصفحونويستخدمون موقع الانستغرام بصفة دائمة لعدة ساعاتللتواصل والتفاعل مع المحتوى الذي يقوم بنشره المؤثرين ولقد بلغ عدد الاناث أكبر نسبة من الذكور في الاستعمالواتباعما نشر من اخبار من شتىالمجالات. اغلبيةالمبحوثينيستفدونمنمضامين ودوافع محتوى المؤثرين عبر موقع الانستغرام ويوافقونعلىان المحتوى الذي يعرضه المؤثرين يشجعهمعلىالتمسكبالقيم الحميدة امامنناحيةالتأثيرعليهم فهوتأثيرإيجابيبدرجةكبيرةيتمثلفيمجموعةمنالأخلاقالتييتحلىبهاالطلبةكالعدل،والتحليبالصبر،والإستقامةوالتعاون،ونبذكلالقيمالغيرأخلاقيةالتيتؤذيغيرهكنبذالعلاقاتالمشبوهةوغيرهامنالصفاتالتينهانىعنهادينناالإسلامي
The purpose of this study is to identify the impact of Instagram influencers on the moral values of university youth. Therefore, the problem of this study lies in the following main question: - What is the effect of the content of Instagram influencers on the moral values of university youth? A field study on a sample of students from the Department of Information and Communication Sciences, University ofOuargla. Sub-questions arise from this question: - What are the habits and modes of exposure to influencer content via Instagram among university students? - What are the motivations for exposure of young university students to the content of influencers via the Instagram site, and what are the satisfactions obtained? - What is the degree of influence of the content of Instagram influencers on the moral values of university youth? Through the sub-questions, we want to achieve a set of following objectives: - Identify the habits and patterns of exposure to influencer content via the Instagram site among young university students. - Identify the motivations of exposure of young academics to the content of Instagram influencers, the curiosity to determine the satisfactionsobtained, the trends of the impact of influencers on moral values andfinally define the impression left by Instagram influencers on universityyouth. In order to answer these questions, we adopted the descriptive approach and the questionnaire as a data collection tool which was administered to adeliberate sample of 80 students from the Department of Information andCommunication Sciences of the University of Ouargla for the 2022/2023 Season. Our study led to the following results: - To know the impact of Instagram influencers on the moral values of university youth by studying a sample of Instagram influencer content subscribers at the University of Ouargla as well as their use of Instagram continuously for several hours to communicate and interact with the content published by influencers and the study has also shown that the number of girls is higher in terms of the use and follow-up of news published in various fields. - The majority of the sample benefit from the contents and motivations of the content of the influencers on Instagram, they agree that it encourages them to stick to work, strive and also persevere in justice, life and decency, as they all strongly oppose content that makes them adhere to immoral behavior, including betrayal, theft, or suspicious relationships. - And in terms of the effect of influencers on the moral values of universitystudents, it is a very positive influence represented by a set of ethics thatstudents possess, such as justice, patience, integrity, cooperation andrejection of anything immoral that harms others, such as rejection ofsuspicious relationships and other characteristics that we are forbidden todo in our Islamic religion.
Description: تخصص: اتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34204
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lakhdari-fatima ezehraa.pdf1,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.