Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34225
Title: العوامل السوسيوديموغرافية المؤثرةعلى التسرب المدرسي للأطفال بالجزائر بناء على قاعدة معطيات المسح العنقودي المتعدد المؤشرات 2019MICS6
Authors: بوزيد, بوحفص
عواريب, عبد الرحمان
Keywords: الطفل
التسرب المدرسي
المسح العنقودي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة تأثير المحددات السوسيوديموغرافية على ظاهرة التسرب المدرسي للأطفال في الجزائر، إعتمادا على قاعدة البيانات للمسح العنقودي متعدد المؤشرات "MICS6" 2019، فقد تعرضنا لعرض و تحليل البيانات الخاصة بفئة الأطفال بين سني 6-17 سنة و الذين كانو من المفروض أنهم يدرسون خلال تطبيق المسح .حيث قمنا بتوظيف جداول بسيطة وأخرى مركبة تحتوي متغيرين، المتغير التابع هو التسرب المدرسي،أما المتغير المستقل فتمثل في (السن،الجنس،المستوى التعليمي للأم، عمل الأم، وسط الإقامة، الإقليم الجغرافي،مؤشر الثروة). ثم إجراء إختبار فرضيات الدراسة إحصائيا و إثبات العلاقة من عدمها وكذلك التأثير بين المتغيرات و تحديد العوامل السوسيوديموغرافية التي تؤثر في ظاهرة التسرب المدرسي، وكان من جملة النتائج المتحصل عليها:تؤثر العوامل السوسيوديموغرافية على ظاهرة التسرب المدرسي عند الأطفال فكلما ارتفع سن الطفل ارتفع معه احتمالية التسرب، و كلما زاد المستوى االتعليمي لأم الطفل و إرتفع مؤشر الثروة لدى العائلة وكانت الأم من العاملات فإن معدلات التسرب المدرسي تنخفض ،وأن نسبة التسرب لدى الذكور أكبر منها لدى الإناث.
This study aims to find out of the effect of sociodemographic factors on the phenomenon of school dropout for children in Algeria, based on the database of the Multiple Indicator Cluster Survey "MICS6" 2019, by presenting and analyzed the data on the category of children between the ages of 6-17 years, who were supposed to be They study during the application of the survey, where we employed simple tables and other compound tables that contain two variables, the dependent variable is school dropout, while the independent variable is represented in (age, gender, educational level of the mother, mother's work, center of residence, geographical region, wealth index). Where the hypotheses of the study were statistically tested and the relationship was proven or not, as well as the influence between the variables and the identification of the sociodemographic factors that affect the phenomenon of school dropout, and among the results obtained: Sociodemographic factors affect the phenomenon of school dropout in children, so the higher the age of the child, the higher the probability Dropout, and the higher the educational level of the mother of the child and the higher the wealth index of the family and the mother is a worker, the school dropout rates decrease, and the dropout rate among males is greater than among females.
Description: تخصص: التخطيط الديموغرافي والتنمية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34225
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aouarib-abderrahman.pdf7,44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.