Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34233
Title: دور ممارسة النشاط البدني الترويحي في الاندماج الاجتماعي لفئة ذوي الهمم من وجهة نظر أساتذة المركز
Authors: المشري, لكحل
عبد القادر, برقوق
Keywords: النشاطات البدنية الترويحية
الإندماجالإجتماعي
ذوي الهمم
Promotional physical activities play
social integration
special needs category (handicapped / disabled)
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تعتبر ممارسة النشاطات البدنية الترويحية من النشاطات التي لها دور فعال في المجتمع لما فيها من فوائد تعود على الممارسين لها .لهذا كان لزاما تسليط الضوء على هذا النوع من الرياضة وممارستها ومدى الدور الذي تلعبه في المجتمع حيث تطرقنا في هذا البحث إلى دور ممارسة النشاطات البدنية الترويحية في الاندماج الاجتماعي وبشكل خاص مع فئة ذوي الهمم ، ولكن ما تم استخلاصه بعد تحليل النتائج في هذه الدراسة كان منافيا لما توقعناه في فرضياتها .وقد استخدمنا في هذه الدراسة المنهج الوصفي لملائمته لنوع الدراسة ،حيث ضم مجتمع الدراسة 176 طالب من ذوي الهمم منهم 109 ذكر و67 بنت بالمركز النفسي البيداغوجي بولاية تقرت ، أما العينة التي وجهت لها أسئلة الإستبيان ضمت 32 أستاذ مربي منهم 11 أستاذا و21 أستاذة مربية ، وإحتوت هذه الدراسة على بابين شمل الباب الأول الجانب النظري ويضم فصلين ، الفصل الأول مدخل للدراسة ، أما الفصل الثاني شمل الدراسات السابقة . أما الباب الثاني والمتعلق بالجانب التطبيقي ضم فصلين كذلك ، الفصل الأول الدراسة الاستطلاعية و منهج البحث وإجراءاته الميدانية ، أما الفصل الثاني شمل عرض وتحليل ومناقشة النتائج للوصول إلى إثبات أو نفي الفرضيات وبالتالي استخلاص الاستنتاجات وتقديم الاقتراحات ، وأختتمت الدراسة بخلاصة عامة كحوصلة نهائية ، وفي الأخير تم التوصل إلى أن ممارسة النشاطات البدنية الترويحية ليس لها دور في إدماج فئة ذوي الهمم إجتماعيا . Promotional physical activities play a very important role in the community through its benefits for those who actually do these activities .so its necessary to focus on these kinds of sports . In this research we have dealt with the role of promotional physical activities in social integration especially for special needs category (handicapped / disabled) but after analyzing the results that we have studied in this research was totally different for what we expected concerning its hypotheses. We used a descriptive way for its suitability whith the study (research) where 176 handicapped students 109 boys and 67 girls in psychological center in Touggourt as for the sample that questionnaire consisted 32 teachers 11 of them war mal teachers and 21 female teachers 21 student’s educators. The second section is applied side has two chapters too the first is exploratory study and research methodology and field procedures the second chapters has presentation analysis and discussion the results to improve or deny the hypotheses therefor draw conclusions and mike suggestions . This study was ended by a general idea and a final conclusion that’s indeed bay a general idea and a final conclusion that’s indeed practicing promotional physical activities has no rol in social integration for special needs category( handicapped / disabled ) .
Description: نشاط بدني رياضي مدرسي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34233
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
لكحل المشري.pdf6,43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.