Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34381
Title: "الأشعار الكاملة" لنواري قماز -دراسة أسلوبية -
Authors: فائزة, زيتوني
غنية, مناع
Keywords: أسلوب
أسلوبية
دلالية
قصائد
النوارى قماز
الظواهر الاسلوبية
التكرار
الحذف
التقديم والتأخير
الالتفات
Style
Stylistic
Semantic
Poems
Al-Nawari Qamaz
Phenomena
Stylistics
Repetition
Deletion
Fronting and Delay
Digression
Issue Date: 2023
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: يقع بحثنا تحت عنوان "دراسة أسلوبية دلالية " وقد جعلنا من ديوان الشاعر "نواري قماز" نموذجا لدراسته. فبعد التقديم تطرقنا إلى مفهوم الأسلوب والأسلوبية في اللغة والاصطلاح لدى جمهور الدارسين واللغويين ثم عرجنا إلى فصلي البحث الذين جعلنا منهما مساحة للتنظير والتطبيق. أما الفصل الأول فيقع تحت عنوان ظاهرتي التكرار والحذف والذي حاولنا من خلاله بيان ماهية هذه الظواهر ومدى بروزها في أشعار "نواري قماز ". أما الفصل الثاني فوقع تحت عنوان ظاهرتي التقديم والتأخير والالتفات واستطعنا من خلاله ضبط مواضيع هذه الظواهر في قصائد الشاعر. أما الفصل الثالث فتطرقنا تحت عنوان الحقول الدلالية (الطبيعة والحزن والحب والعاطفة والحيوان) فقد غلب على القصائد حقل الطبيعة لأنها تعتبر الطبيعة مصدرا رئيسيا للجمال والروعة ليصف المناظر الطبيعية الخلابة والأشكال الجميلة والألوان الزاهية. تسلط دراسة الأسلوبية الدلالية على شعر نواري قماز الضوء على مجموعة متنوعة من الظواهر اللغوية التي يستخدمها الشاعر للتعبير عن مشاعره وأفكاره بشكل متنوع ومعقد. تبرز هذه الظواهر اللغوية مثل التكرار والحذف والتقديم والتأخير والالتفات كأدوات فنية استخدمها قماز ببراعة لخلق تأثيرات تشويقية وتعميق المغزى الدلالي في قصائده. من خلال هذه الأساليب، استطاع قماز تحقيق تواصل فعال مع قارئ القصيدة وجعله يشعر بالاندماج والتأثر بمشاعره وأفكاره المعقدة. إن استخدام هذه الظواهر اللغوية المتقنة لا يقتصر فقط على التعبير عن المحتوى العاطفي والفكري للشاعر، بل يعمل أيضًا على توجيه انتباه القارئ وإبراز جوانب معينة من النص الشعري التي تهدف إلى تحقيق تأثير سردي وتعزيز تجربة القراءة الشعرية بشكل فريد ومثير.
Our research is titled "A Semantic Stylistic Study," and we have chosen the poetry collection of "Nawari Qamaz" as a model for our study. After the introduction, we discussed the concept of style and stylistics in language and terminology among scholars and linguists. We then proceeded to two chapters, using them as spaces for theorizing and application. The first chapter focuses on the phenomena of repetition and omission, where we attempted to explain the nature of these phenomena and their prominence in Nawari Qamaz's poems. The second chapter addresses the phenomena of introduction, delay, and digression, where we were able to identify the themes related to these phenomena in the poet's verses. In the third chapter, we explored the semantic fields (nature, sadness, love, emotion, and animals). Nature dominated the poems as a primary source of beauty and splendor, describing picturesque landscapes, beautiful forms, and vibrant colors. The semiotic stylistic study sheds light on the poetry of Nawari Qamaz, focusing on a diverse range of linguistic phenomena used by the poet to express her feelings and thoughts in a varied and intricate manner. These linguistic phenomena, such as repetition, deletion, foregrounding, delay, and digression, serve as artistic tools skillfully employed by Qamaz to create captivating effects and deepen the semantic significance in her poems. Through these techniques Qamaz has been able to establish effective communication with the reader of the poem, evoking a sense of integration and resonance with her complex emotions and ideas. The utilization of these refined linguistic phenomena is not limited solely to expressing the poet's emotional and intellectual content, but it also serves to direct the reader's attention and highlight specific aspects of the poetic text aimed at achieving a narrative impact and enhancing the poetic reading experience in a unique and stimulating manner.
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34381
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة تخرج نهائية مناع غنية2023_compressed(1).pdf567,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.