Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34433
Title: وسائل الاتصال المستخدمة وأثرها على العملية الاتصالية بوكالة القرض المصغر ورقلة " دراسة ميدانية على وكالة القرض المصغر بورقلةANGEM
Authors: قندوز,عبد القادر
شبيشب, جميلة
بخري, عائشة فردوس
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: 1. ان العمال الذكور بالوكالة أكثر من الإناث. 2. أغلبية عمال الوكالة أعمارهم بين 25-40 سنة. 3. أغلبية عمال الوكالة ذو مستوى جامعي. 4. أغلبية عمال الوكالة ذوي خبرة مهنية تفوق 10 سنوات. 5. أغلبية العمال يستخدمون الحاسوب الألي. 6. تبين أن أكبر نسبة حول شبكات الإتصال المتاحة بالوكالة هي "شبكة داخلية ويفي". 7. اتضح أن نسبة الإجابات حول عملية الإتصال بين الموظفين والمسؤولين بالوكالة نسب متقاربة،أكبر هذه النسب كانت عملية الإتصال بينهم عبر الهاتف والمرسلات الإدارية. 8. تبين أن العوامل التي تزيد في فعالية ونجاح الإتصال في الوكالة هي التكوين والتدريب المستمرين. 9. غالبية العمال يرون بأن المهارات الإتصالية لدى ادارة المؤسسة تزيد من الكفاءة المهنية بنسبة %73.3. 10. أكثر من نصف الموظفين يرون أت تحكم الإدارة في المهارات والأساليب الإتصالية تساعد في تسيير الممؤسسة بشكل أفضل. 11. أكبر نسبة قدرت ب 60% حول الإجابة بنعم هناك صعوبات تواجه العمال بإستخدام التقنيات الحديثة حيث رتبت نسب الأسباب حسب الترتيب التالي: صعوبات تقنية () صعوبات لغوية(25%) بعدها بنفس النسبة وسائل غير حديثة وعدم وجود كفاءات(8،3%). 12. أغلبية العمال وبنسبة 85،7% يرون أن تقنيات الإتصال الحديثة المتوفرة بالوكالة تساهم في تفعيل العملية الإتصالية. 13. تبين أن نيبة 75% من العمال اكتسبو معارة ادارة العملية الإتصالية داخل الوكالة عن طريق استخدام وسائل الإتصال المتكررة. 14. اتضح أن جل العمال يأكدون أن توفير وسائل الإتصال لدى العاملين يساهم في توفير المعلومات المطلوبة بنسبة 100%. 15. أكبر نسبة مقدرة ب 71،4% من العمال يرون أن الوكالة لا تعتمد على منظومة اتصالية تخدم الأهداف المسطرة. 16. اتضح أن العوائق التنظيمية التي تعرقل العملية الإتصالية بالوكالة هي عدم فهم نشاطات المؤسسة وقد بلغت نسبتها تقريبا 70% أما بقية العمال كان رأيهم في غياب الإتصال بين المدير والعاملين، واستخدامهم لوسائل غير حديثة.
This note deals with the subject of the means of communication used and their impact on the communication process with the micro-credit agency in Ouargla, as it included a field study conducted by the micro-credit agency in Ouargla ANGEM, so the research problem was as follows : What is the impact of the impact of the reliable means of communication process of the microcredit agency in Ouargla ? This question include sub-questions as follows : 1- What are the means used by the agency in its communication process ? 2- What is the effectiveness of the communication process within the agency ? 3- What are the most important obstacles that hinder the communication process within the agency ? In this study, we have employed the discriptive approach because it is concerned with describing the phenomenon in an accurate description in order to answer the questions raised, by using the questionnare tool disributed to the selected sample consisting of 20 employees from the study community . the questionnaire was divided into three axes, namely : • The first axe is : the personal data of the respondents . • The second axe is : methods of communication within the agency . • The third axe is : the contribution of communication methods in activating the communication process . After studing the sample and analyzing the results, we reached the most important points summarized as follows : The majority of agency workers use computers in the communication process. Also, through the results of the study, we have reached the formation of contionous training that increases the effectiveness of the communication process within the agency . A study of the results of schedules showed that the management’s control of communication skills and methods helps in the managment of the institution in a better manner . However . ther are difficulties facing workers using modern means of communication, which were attributed to technical and linguistic difficulties and getting them used to non-modern means . Key words : Means of communication. The communication process. Microcredit
Description: اتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34433
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chebicheb-djamila .pdf3,42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.