Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34499
Title: ممارسة العنف الرمزي من المعلمين وعلاقته بطموح التلميذ - دراسة ميدانية لتلاميذ السنة الرابعة متوسط بولاية ورقلة-
Authors: بن زياني, محفوظ
بن كانو, حليمة
Keywords: العنف الرمزي
المعلم
طموح التلميذ
العنف
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة العلاقة بين العنف الرمزي الممارس من قبل المعلمين ومستقبل التلميذ، حيث بلغ عدد العينة 29 تلميذ وتلميذة، تم اختيارهم بطريقة قصدية وتم الاعتماد في الدراسة على المنهج الوصفي وذلك باستعمال المقابلة لجمع البيانات من التلاميذ، حيث قسمت الدراسة إلى فصلين الذي تم فيه التحقق من صحة التساؤلات. _و في الأخير توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : •تعود أسباب العنف الرمزي الذي يمارسه المعلم على التلميذ سببه نقص مهارات الذكاء لديه . •أغلب أنواع العنف الرمزي المطبق في المدارس هو السخرية . •من أهم الآثار السلبية للعنف الرمزي المعرض له التلميذ هو إهتزاز مكانته الإجتماعية. •العنف الرمزي يفقد التلاميذ الإحساس بالأمان الإجتماعي داخل المؤسسات التربوية . •من أهم آثار العنف الرمزي التسرب المدرسي و تفضيل التسكع في الشوارع
The study aims to learn the relationship between symbolic violence practiced by teachers and the pupil’s future. The sample number was 29 pupils , chosen in a deliberate manner and rrrelied on the prescribed curriculum using the interview to collect data from the pupils . the study was divided into two classes in which questions were verified. Finally, the study reached a set of results, the most important of which are: The reasons for the symbolic violence practiced by the teacher on the student are due to the lack of his intelligence skills. Most types of symbolic violence applied in schools is sarcasm. One of the most important negative effects of the symbolic violence that the student is exposed to is the shaking of his social status. Symbolic violence makes students lose a sense of social security within educational institutions. One of the most important effects of symbolic violence is dropping out of school and preferring to hang out in the streets.
Description: علم الاجتماع التربية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34499
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benkanou-halima.pdf1,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.