Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34638
Title: الكفاءة الذاتية الأكاديمية المدركة وعلاقتها بالتفكير الناقد لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي.
Authors: باوية, نبيلة
بوكري, نور الهدى
خمقاني, فضيلة
Keywords: الكفاءة الذاتية
التفكير
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الكفاءة الذاتية الأكاديمية المدركة بالتفكير الناقد لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي، وللإجابة على تساؤلات الدراسة قمنا باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي نظرا لملائمته لطبيعة الموضوع، ولجمع البيانات تم تبني استبيان الكفاءة الذاتية الأكاديمية المدركة لـ علوان(2012)، واستبيان لتفكير الناقد لـ" حسام صالح جابر(2018)، وبعد التأكد من بعض الخصائص السيكومترية من صدق وثبات الأداتين والتحقق من صلاحية تطبيقها على العينة الأساسية، تم تطبيقها على عينة مكونة من(150) تلميذ بمرحلة التعليم الثانوي، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات توصلت الدراسة إلى: -مستوى الكفاءة الذاتية الأكاديمية المدركة لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي منخفض. -مستوى التفكير الناقد لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي مرتفع. -توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الكفاءة الذاتية الأكاديمية المدركة والتفكير الناقد لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي. -توجد فروق في معاملات الارتباط بين الكفاءة الذاتية المدركة والتفكير الناقد لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الثانويتبعا لمتغير الجنس. -توجد فروق في معاملات الارتباط بين الكفاءة الذاتية المدركة والتفكير الناقد لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي تبعا لمتغير الشعبة.
AbstracThe current study aimed to reveal the relationship between the perceived academic self-efficacy and critical thinking, the level of these two variables, and also the differences in them according to gender and specialization among secondary education students. The study sample consisted of 150 male and female students. In order to answer the questions of the study and achieve its objectives, the descriptive relational approach was relied upon. The perceived academic self-efficacyquestionnaireofAlwan (2012) and the critical thinking questionnaire ofHossamSalehJaber (2018) were used to collect data. Some psychometric characteristics of the validity and reliability of the two questionnaires were verified in order to verify their validity for application in the main study. After processing statistically the study data using the Statistical Package for Social Sciences SPSS V26, the results showed the following: – The level of perceived academic self-efficacy among a sample secondary school students is low. – The level of critical thinking amongasample secondary school students is high. – There is a statistically significant correlation between perceived academic self-efficacy and critical thinking among a sample of secondary school students. – There are differences in the correlation coefficients between perceived self-efficacy and critical thinking among a sample of secondary school students, according to the gender variable. – There are differences in the correlation coefficients between perceived self-efficacy and critical thinking among a sample of secondary school students, according to the variable of specialization
Description: علم النفس التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34638
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukri-nourelhouda .pdf15,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.