Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34700
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقادري, نهلة-
dc.contributor.authorريزوق زغلاش, وفاء-
dc.date.accessioned2023-10-12T09:17:04Z-
dc.date.available2023-10-12T09:17:04Z-
dc.date.issued2023-06-18-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34700-
dc.descriptionاقتصاد نقدي وبنكيen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى إبراز وتحليل مدى تبني الصيرفة الإلكترونية من وجهة نظر العملاء في البنوك التجارية، ولقد قمنا بدراسة ميدانية لعينة من البنوك العمومية والخاصة لمدينة ورقلة، ولتحقيق هذا هدف الدراسة اعتمدنا على المنهج الوصفي ومنهج التحليل البيانات، كما تم اعتماد الاستبيان كأداة رئيسية لجمع المعلومات، وكانت الدراسة على عينة عشوائية متمثلة في 101 عميل من عملاء البنوك محل الدراسة، وتم استخدام عدد من الأساليب الاحصائية ومعالجتها ببرنامج "SPSS.v21"، وقد توصلت الدراسة إلى: -عملاءالبنوك التجارية ولاية ورقلة يملكون إدراك لعوامل تبني الصيرفة الإلكترونية. -تتبنىالبنوك التجارية لمدينة ورقلة الصيرفة الإلكترونية. -مدى تبني العملاء للخدمات المصرفية الإلكترونية بمدينة ورقلة يعتبر مرتفع -توجد فروق ذات دلالة احصائية تعزى للمتغيرات الديموغرافية على عوامل تبني الصيرفة الإلكترونية. -لا توجدفروق ذات دلالة احصائية تعزى للمتغيراتالديموغرافية على مدىتبني الصيرفة الإلكترونية. يوجدأثرلعوامل تبني الصيرفة الإلكترونية (السرية والأمان، الثقة والفائدة المدركة) على تبني الصيرفة الإلكترونية في البنوك محل الدراسةen_US
dc.description.abstractThis study aimed to analyzeclients opinion about implementing electronic banking in commercial banks. In this regard, we have conducted a field study on a sample of public and private banks in Ouargla. To meet the requirements of study, we have adopted the descriptive approach and data analysis method. In addition to this, questionnaire is used as a principle element to collect data related to a random sample of 101 banks clients and many statistical methods are processed under the program SPSS.V21. The main results are as follows: Commercial banks clients in Ouargla are aware of electronic banking implementation necessity. Electronic banking is implemented by commercial banks of Ouargla. The rate of adopting electronic banking services by clients is high in Ouargla town. Differences in terms of statistical significance are due to demographical variations compared with the rate of implementing electronic banking. Implementing electronic banking impact on confidentiality, security, trust and benefit in banks subject of the study-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectعملاء البنوكen_US
dc.subjectسرعةen_US
dc.subjectثقة وأمانen_US
dc.subjectفائدةen_US
dc.subjectخدمة إلكترونيةen_US
dc.subjectمتغيرات ديموغرافيةen_US
dc.subjectdemographical variationsen_US
dc.subjectصيرفة إلكترونيةen_US
dc.subjecteasy useen_US
dc.subjectelectronic bankingen_US
dc.subjectelectronic serviceen_US
dc.subjectbanks clientsen_US
dc.subjecttrust and securityen_US
dc.subjectbenefiten_US
dc.subjectservice costsen_US
dc.subjectrapidityen_US
dc.titleالعوامل المؤثرة في تبني الصيرفة الإلكترونية من وجهة نظر العملاء دراسة ميدانية لعينة من البنوك الجزائرية – مدينة ورقلة -en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rizok zrlach -wafa.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.