Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34719
Title: البناء العاملي لمقياس سمات التلميذ الموهوب في الرياضيات في مرحلة التعليم المتوسط ) دراسة ميدانية بمختلف متوسطات بلديتي ولاية ورقلة- الوادي (
Authors: بن ساسي, عقيل
بوسعيد, سليمة
Keywords: سمات التلميذ الموهوب في الرياضيات
البناء العاملي
مرحلة التعليم المتوسط
الجنس
المستوى الدراسي
Gifted pupils Characteristics' in mathematics
factorial analysis
middle school
gender
academic level
Issue Date: 2023
Publisher: جامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى بناء أداة للكشف عن الموهوبين في الرياضيات في مرحلة التعليم المتوسط، واستخراج البنية العاملية لها. لتحقيق أهداف الدراسة اتبعنا المنهج الوصفي،وقد شارك في الدراسة 341 تلميذا موهوبا (192: أنثى، 149: ذكرا) سحبناهم بطريقة عشوائية بسيطة، وفقا لمتغيرات الجنس والمستوى الدراسي، من متوسطات ولايتي ورقلة، والوادي. تحققنا من صدق الأداة(شبكة ملاحظة) وثباتها بعدة طرق، وبعد تحليل البيانات باستخدام التحليل العاملي الاستكشافي بطريقة المكونات الأساسية، والتدوير المتعامد للعوامل بطريقة الفارماكس (Varimax)، نتج خمسة عوامل هي: الابداع الرياضي؛ الدافعية نحو الرياضيات؛التعلم؛ القيادة؛ والفهم والتفكير الرياضي، وهي ذات معنى تؤكد وجودها، وترتبط ارتباطا وثيقا بسمات التلميذ الموهوب في الرياضيات. كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق في البنية العاملية للأداة بين الذكور والاناث في شكلها العام، إلا ما كان من اختلاف في ترتيب الأبعاد لكل منها. كما دلت النتائج على عدم وجود فروق في البنية العاملية للأداة حسب المستويات الأربعة، إلا ما كان من اختلاف في ترتيب الأبعاد.إن هذه المؤشرات من صدق وثبات تسمح بالوثوق في استخدام هذه الأداة، لتحديد سمات التلميذ الموهوب رياضيا في مرحلة التعليم المتوسط.
This study aimed at designing an instrement to detect gifted pupils in mathematics at middle school, and to extract its factorial structure. To achieve the objectives of the study, we followed the descriptive approach. The sample was 341 gifted (192: females, 149: males), whom we chose in a simple random manner, according to the variables of gender and academic level, from the Ouargla and El Oued provincies middle schools. We verified the validity and reliability of the tool (observation grid) in several ways. After analyzing the data using exploratory factorial analysis via the principal components method, and orthogonal rotation by Varimax method, five factors resulted: mathematical creativity; motivation towards mathematics; learning; Leadership; and Mathematical understanding and thinking, which were closely related to the characteristics of the gifted pupils in mathematics. There were no differences in the global structure of the tool between males and females in its general form, except for the difference in the arrangement of dimensions. The results also denoted that there were no differences in the global structure of the tool according to the four levels, except for the difference in the order of dimensions. These indicators of validity and reliability allow to use this tool to be reliable for determine the characteristics of the mathematically gifted pupils at middle school.
Description: التربية الخاصة والتعليم المكيف
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34719
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Salima-Bousdaid-Doctorat.pdf1,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.