Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34743
Title: | عـقـد الـوكـالـة الـتـجـاريـة |
Authors: | د. قادري لطفي محمد الصالح كراش سهيلة, لهلالي زينب |
Keywords: | براءة اختراع الفرنشايز عقد التمثيل التجاري عقد الفرنشايز عقد الوكالة التجارية الوكالة التجارية المعرفة الفنية contratd'agencecommerciale le contrat de franchise le contrat de représentationcommercial d'un brevet-connaissances techniques Commercial agency contract franchise contract commercial representation contract technical knowledge patent contratd'agencecommerciale le contrat de franchise le contrat de représentationcommercial d'un brevet connaissances techniques |
Issue Date: | 2023 |
Abstract: | ملخــص:
يعد عقد الوكالة التجارية من العقود الواردة على عمل وهو من العقود المسماة التي تستلزم توافر الرضا بين الطرفين والذي تميز بأنه أحد عقود الوساطة التجارية الذي اعتمد على الترخيص باستغلال العلامة التجارية عند الترويج للمنتج المراد توزيعه ، لأن هذا العقد من أكثر العقود تداول وتعامل بين التجار، وتم توظيف عقد التمثيل التجاري لأنه يعتبر النموذج الأمثل لعقد الوكالة التجارية ، وتم الاستعانة بعقد الفرنشيز لأنه من العقود التي تشجع على نقل المعرفة الفنية والتقنية من المانح إلى المرخص له ، ودوره في عقد الوكالة التجارية هو الترخيص بتمثيل براءة اختراع الوكيل التجاري لأن هذا الأخير يساهم في شهرة العلامة التجارية الممثلة .
. Abstract: The commercial agency contract is one of the contracts on work, and it is one of the so-called contracts that require the availability of consent between the two parties, which was distinguished as one of the commercial mediation contracts that relied on licensing the exploitation of the trademark when promoting the product to be distributed, because this contract is one of the most traded and dealt contracts between Merchants, and the commercial representation contract was employed because it is considered the ideal model for the commercial agency contract, and the franchise contract was used because it is one of the contracts that encourages the transfer of technical and technical knowledge from the grantor to the licensee, and its role in the commercial agency contract is the license to represent the patent of the commercial agent because the latter Contributes to the reputation of the represented brand. Résumé : Le contratd'agencecommercialeestl'un des contrats de travail, et c'estl'un des contratsdits qui exigent la disponibilité du consentement entre les deux parties, qui a étédistinguécommel'un des contrats de médiationcommerciale qui reposaitsur la licenced'exploitation de la marque lors de la promotion du produit à distribuer, car cecontratestl'un des contrats les plus échangés et négociés entre Marchands, et le contrat de représentationcommerciale a étéutilisé car ilestconsidérécomme le modèleidéal pour le contratd'agencecommerciale, et le contrat de franchise a étéutilisé car il fait partie des contratsfavorisant le transfert de connaissances techniques et techniques du concédantvers le licencié, et son rôledans le contratd'agencecommercialeest la licence de représentation d'un brevet par l'agent commercial car ce dernier contribue à la notoriété de la marque représentée |
Description: | جامعة قاصدي مرباح - ورقلة كلّية الحقوق والعلوم السياسية قسم:الحقوق |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34743 |
Appears in Collections: | Département de droit - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
krach-lhlali.pdf.pdf | 1,02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.