Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34748
Title: سيميائية النص القرائي وأثرها في تكوين المتعلم كتاب السنة الثالثة من التعليم الابتدائي –أنموذجا -
Authors: كلثوم, مدقن
زينب, مقـــــدم
Keywords: النص القرائي
العلامة
المتعلم
الدلالة
Lecture de texte
signe
indication
apprenant
reading text
mark
learner
significance
Issue Date: 2023
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة الموسومة بـــــ: سيميائية النص القرائي وأثرها في تكوين المتعلم - كتاب السنة الثالثة من التعليم الابتدائي أنموذجا – إلى بيان مدى فاعلية كل من العنوان والصورة والرموز اللغوية في نصوص القراءة المقرّرة في كتاب السنة الثالثة ابتدائي في سيرورة العملية التعليمية التعلمية، وتحقيق الأهداف المسطرة لهذا النشاط التعليمي الذي يسعى بالدرجة الأولى إلى تحقيق تكوين ناجح لمتعلم ناشئ. ولهذا بنيت الدراسة على فصلين تناولت في الفصل الأول العلامات اللسانية وفي الفصل الثاني العلامات غير اللسانية مبينة أثرها في تكوين المتعلم ونجاح العملية التعليمية، وقد استعانت الدراسة بالمنهج الوصفي للظواهر اللسانية وغير اللسانية معتمدة على التحليل في الجانب التطبيقي والميداني، وذلك استنادا إلى المقابلة، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج التي أثبتت فاعلية العلامات ونجاعتها في تكوين المتعلم
L'étude intitulée "La sémiotique du texte coranique et son impact sur la formation de l'apprenant, le livre de la troisième année de l'enseignement primaire - comme modèle - vise à démontrer l'efficacité à la fois du titre, de l'image et des signes linguistiques dans les textes de lecture programmés dans le livre de troisième année primaire dans le processus d'apprentissage et d'enseignement et aussi la réalisation des objectifs fixés pour cette activité éducative, qui vise principalement à réussir la formation des apprenants débutants. De ce fait, notre étude s'est appuyée sur deux chapitres : Le premier chapitre traite les signes linguistiques, tandis que le deuxième chapitre traite les signes non linguistiques tout en démontrant leur impact sur la formation de l'apprenant et la réussite du processus d'apprentissage. Pour cette étude, nous avons adopté l'approche descriptive des phénomènes linguistiques et non linguistiques et nous avons utilisé l'entretien comme outil de collecte et d'analyse des données concernant l'aspect pratique de l'étude. Les résultats de notre étude ont démontré l'efficacité des signes dans la formation des apprenants.
The study entitled "The semiotics of the Quranic text and its impact on the formation of the learner, the book of the third year of primary education - as a model - aims to demonstrate the effectiveness of both the title, the image and linguistic and non-linguistic signs in the reading texts programmed in the Third Year Primary Book in the process of learning and teaching and also the achievement of the objectives set for this educational activity, which mainly aims achieving successful learner training. As a result, our study was based on two chapters: The first chapter deals with linguistic signs, while the second chapter deals with non-linguistic signs while demonstrating their impact on the learner's training and the success of the learning process. education, For this study we adopted the descriptive approach of linguistic and non-linguistic phenomena and we used the interview as a tool for collection and analysis of data concerning the practical aspect of the study. The results of our study demonstrated the effectiveness of signs in learner training.
Description: التخصص:لســــانيات تطبيقـــية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34748
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المذكرة الماستر 2023 مقدم زينب_compressed.pdf1,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.