Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34755
Title: ممارسة العنف لدى المتمدرس وعلاقته بتفاعلاته الاجتماعية - دراسة ميدانية لعينة من تلاميذ الرابعة متوسط
Authors: بغدادي, خيرة
سردوك, إسراء
Keywords: الممارسة
العنف
المجال الاجتماعي
التفاعلات الاجتماعي
، الفعل الاجتماعي
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة للتعرف على ممارسة العنف لدى المتمدرس وعلاقته بتفاعلاته الاجتماعية، وهذا من خلال الإجابة على التساؤل الرئيسي المتمثل في: هل العنف كممارسة يرتبط بالتفاعل الاجتماعي لدى المتمدرسين في مجالهم الاجتماعي الأصلي بالتالي يعمل على إعادة إنتاجه مع أقرانه أم أنه منتوج تفاعلات اجتماعية أخرى للمتمدرس تصبح هي التي تؤطر أفعاله وتفاعلاته مع أقرانه؟ وتفرع من هذا التساؤل ثلاثة أسئلة جزئية كالتالي: 1. كيف يتمظهر العنف كممارسة في افعال المتمدرس؟ 2. هل المجال الاجتماعي الأصلي الذي يتفاعل فيه المتمدرس علاقة بممارسة العنف؟ 3. هل المجالات الاجتماعية المتعددة التي يتفاعل فيها المتمدرس علاقة بممارسة العنف "المدرسة، جماعة الرفاق"؟ وللإجابة على هذه التساؤلات قمنا بإجراء دراسة ميدانية بمتوسطة سعد بن ابي وقاص بولاية تقرت، حيث اعتمدنا على المنهج الكيفي الذي يتلاءم مع طبيعة الدراسة، واستخدمنا أداة المقابلة لجمع البيانات على عينة قصدية من تلاميذ السنة الرابعة متوسط قدر عددهم بـ 30 تلميذا، بعد الانتهاء من الجانب النظري للدراسة قمنا بالنزول للميدان لجمع البيانات وتحليلها حيث تم تلخيص نتائج الدراسة الى: - العنف كممارسة يظهر في أفعال المتمدرسين في العنف اللفظي. - للمجال الاجتماعي الأصلي الذي يتفاعل فيه المتمدرس علاقة بممارسة العنف. - أن العنف له علاقة بجماعة الرفاق، لأن إذن ومن خلال ما سبق توصلنا الى أن العنف كممارسة له علاقة بالمجالات الاجتماعية المتعددة التي يتفاعل فيها المتمدرس بممارسة "المدرسة، جماعة الرفاق".
The aim of the study was to investigate the practice of violence among students and its relationship with their social interactions. This was done by answering the main question: Does violence as a practice correlate with the social interaction of students in their original social field, thus reproducing it with their peers? Or is it a product of other social interactions that frame their actions and interactions with their peers? This main question branches out into three sub-questions as follows: How does violence manifest as a practice in the actions of students? Does the original social field in which students interact have a relationship with the practice of violence? Do the various social fields in which students interact, such as school and peer groups, have a relationship with the practice of violence? To answer these questions, we conducted a field study at Saad bin Abi Waqqas Intermediate School in the state of Touggourt. We adopted a qualitative methodology that is suitable for the nature of the study, and we used interviews as a data collection tool with a purposive sample of 30 fourth-grade students. After completing the theoretical aspect of the study, we went to the field to collect and analyse the data. The study's results were summarized as follows: Violence as a practice manifests in the verbal violence of the students' actions. The original social field in which students interact has a relationship with the practice of violence. Violence is related to peer groups because, based on the above, we concluded that violence as a practice is related to the various social fields in which students interact, such as school and peer groups.
Description: علم الاجتماع التربوي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34755
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
serdouk-isra.pdf2,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.