Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34929
Title: بنية الفضاء الروائي النسوي عند رَضوى عاشور ــ ثلاثية غرناطةــ
Authors: أحمد التجاني, سي كبير
لطيفة, موهوبي
Keywords: السلطة
ثلاثية غرناطة
الهيمنة
الفعل الثقافي والاجتماعي
Le pouvoir
la trilogie de Grenade
La domination
Granada trilogy
feminist discourse
social actions
Issue Date: 2023
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: انطلقنا من إشكالية كبرى مفادها البحث عن المركزية المنتجة لخطاب ثلاثية غرناطة، باعتباره من الخطابات المفتوحة التي تستدعي التفكيك لفهم وقراءة البنيات المشكلة للفضاء الروائي. وبعد اطلاعنا لاحظنا اعتماد الكاتبة "رضوى عاشور " على جزئيات كبرى التي شكلت من خلالها خطاب ثلاثيتها. 1)الهيمنة تيمة بارزة في الخطاب النسوي بشكل عام، لكن القارئ لثلاثية غرناطة سيجد حضورها بصيغة خاصة. 2) السلطة هي نتاج لفكر الهيمنة الجمعية الذاتية الذي أرادت ”رضوى“ طرحه فنجد تحكم المتخيل الجمعي في إنتاج الأفعال الثقافية والاجتماعية . 3)حضور محور التاريخ بشكل واضح جعل منه سلطة ومركزية أساسية منتجة للمقاصد الكبرى لهذا الخطاب، وتستفز المتلقي لفهم الظاهر منه والمشفر.
Nous avons abordé la grande problématique de la recherche de la centralité productrice du discours de la trilogie de Grenade, considérée comme l'un des discours ouverts qui nécessite une déconstruction pour comprendre et lire les structures formant l'espace narratif. Après notre examen, nous avons remarqué que l'auteure "Radwa Ashour" s'appuie sur des détails majeurs qui ont façonné la trilogie. Voici quelques points clés : • La domination est un thème prédominant dans le discours féminin en général, mais le lecteur de la trilogie de Grenade la percevra sous une forme particulière. • Le pouvoir est le produit de la pensée de l'autodomination collective que "Radwa" a souhaité présenter, et nous constatons que l'imaginaire collectif domine la production des actions culturelles et sociales. • La présence de l'axe historique de manière évidente en fait une autorité centrale et productrice des grandes intentions de ce discours, incitant les lecteurs à comprendre à la fois l'apparent et le crypté.
We started from a major problem, which is the search for the productive centrality of the discourse of the Granada trilogy, as it is one of the open discourses that require deconstruction to understand and read the structures that form the narrative space. After our review, we noticed that the author, “Radwa Ashour,” relied on major parts through which she formed the discourse of her trilogy. Hegemony is a prominent theme in feminist discourse in general, but the reader of the Granada trilogy will find its presence in a special form. Power is the product of the self-collective thought of Al-Hamina, which “Radwa” wanted to present, so we find that the collective imagination controls the production of cultural and social actions. The presence of the axis of history in a clear way made it an authority and a basic centrality that produced the major purposes of this discourse, and provoked the recipient to understand the apparent and the encrypted.
Description: التخصص: أدب عربي حديث ومعاصر
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34929
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أطروحة الطالبة لطيفة موهوبي1_compressed.pdf1,54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.