Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34944
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوضياف, نادية-
dc.contributor.authorخروبي, أحمد-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34944-
dc.descriptionالتربية الخاصة والتعليم المكيفen_US
dc.description.abstractهدفتالدراسةالحاليةإلىالتعرفعلىفاعليةبرنامجتدريبيمقترحقائمعلىالتقليدوالانتباهالمشتركلتحسينمهاراتالتواصللدىالأطفالذوياضطرابطيفالتوحدبمدينةغرداية. ولتحقيق الهدف من الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي، وفق تصميم المجموعتين التجريبية والضابطة باختبارين قبلي وبعدي، كماتكونتعينةالدراسةمن (20) طفلاذي طيف التوحداختيروابالطريقةالقصدية،وللتأكدمنفاعليةالبرنامج،تمتطبيقمقياسمهارةالتواصلغيراللفظي ومقياس مهارة التواصل اللفظي على عينةالدراسة،قبل وبعدتطبيق البرنامج على العينةالتجريبية،لمعرفةالتغيرالذي طرأعلى مجموعةالبحث،وبعد جمع البياناتومعالجتهاإحصائيا،توصلتالنتائجالى: 1. توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمهارة التواصل غير اللفظي. 2. توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لأبعاد مهارة التواصل غير اللفظي (التواصل البصري، التعرف والفهم، الاشارة)، بينما لم توجد فروق دالة إحصائيا على بُعد الايماءات وتعبيرات الوجه. 3. توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمهارة التواصل اللفظي. 4. توجد فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لأبعاد مهارة التواصل اللفظي (الترديد، الطلب)، بينما لم توجد فروق دالة إحصائيا لبُعدي التعليق والمحادثة. كما تم مناقشة النتائج على ضوء الخلفية النظرية والدراسات السابقة ذات الصلة بالموضوع.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to reveal the effectiveness of a proposed training program based on imitation and joint attention to improve the communication skills of children with autism spectrum disorder in the city of Ghardaïa. To achieve the purpose of the study, the experimental method was used, according to the design of the experimental and control groups, with two pretest and posttest, and the study sample consisted of (20) children with autism spectrum who were chosen by the intentional method. After applying the program to the experimental sample, to find out the change that occurred in the research group, and after data collection and statistical processing, the results reached: 1. There are statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-measurement of non-verbal communication. 2. There are statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-measurement of the dimensions of non-verbal communication skill (visual communication, recognition and understanding, pointing), but there was no statistically significant differences on the dimension of gestures and facial expressions. 3. There are statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-measurement of verbal communication skill. 4. There are statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-measurement of the dimensions of verbal communication skill (echoic, demand), but there was no statistically significant differences on the dimensions of tact, and intraverbal.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectمهارةالتواصل غيراللفظيen_US
dc.subjectمهارة التواصل اللفظيen_US
dc.subjectاضطراب طيف التوحدen_US
dc.subjectاضطراب طيف التوحدen_US
dc.subjectالانتباه المشتركen_US
dc.titleفاعلية برنامج تدريبي لتحسين مهارات التواصل لدى أطفال التوحد (دراسة تجريبية على أطفال التوحد بولاية غرداية)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kherroubi-ahmed.pdf2,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.