Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34959
Title: أثر إدارة المعرفة في تعزيز التعلم التنظيمي في المؤسسات العمومية دراسة حالة ولاية باتنة The Effect Of Knowledge Management In Enhancing Organizational Learning In Public Organizations, A Case Study Of BATNA Province
Authors: مزهودة, نور الدين
مشاكرة, إيمان
Keywords: معرفة
إدارة المعرفة
تعلم تنظيمي
تطبيق المعرفة
ولاية باتنة
Knowledge
knowledge management
organizational learning
knowledge application
Batna province
Issue Date: 2023
Publisher: جامعـة قـاصدي مربـاح ورقـلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز أثر إدارة المعرفة في تعزيز التعلم التنظيمي في المؤسسات العمومية دراسة حالة ولاية باتنة، وذلك من خلال البحث في العلاقة بين عمليات إدارة المعرفة ومستويات التعلم التنظيمي، وقد تمثل مجتمع الدراسة في موظفي ولاية باتنة ودوائرها، وذلك في الفترة الممتدة بين جانفي (2022)إلى غاية جوان (2022)، ولغرض معالجة إشكالية الدراسة تم الاستعانة بالاستبيان كأداة للدراسة، حيث تم معالجة (250)استمارة استبيان بواسطة البرنامج الإحصائيSPSS v22 ، وذلك باستخدام الـعـديـــد مـــن الأساليب الإحصائية منها المتوسطات الحسابية ومعامل الارتباط والانحدار الخطي المتعدد، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها أن علاقة عمليات إدارة المعرفة بتعزيز التعلم التنظيمي تتباين حسب مكان العمل، كما أن اثر عمليات إدارة المعرفة في تعزيز التعلم التنظيمي يتباين حسب مكان العمل، ويختلف أثر أبعاد المتغير المستقل على المتغير التابع، وخلصت الدراسة إلى جملة من الإقتراحات منها ضرورة تعميم ممارسات التعلم التنظيمي وإدارة المعرفة المتبعة بالمفتشية العامة عبر باقي أماكن العمل داخل ولاية باتنة ودوائرها كونها حظيت بأفضل الممارسات.
This study aims to highlight the effect of knowledge management in enhancing organizational learning in public organizations, a case study of the province of Batna, by researching the relationship between knowledge management processes and organizational learning levels, in the period between January (2022)until June (2022), and for the purpose of addressing the problem of the study was to use the questionnaire as a tool for the study, were it was addressing the (250)questionnaires processed by the statistical program SPSS, using several statistical methods, including arithmetic averages, correlation coefficient and multiple linear regression, the study found a set of conclusions, including that The relationship of knowledge management processes to enhancing organizational learning varies according to the workplace, The impact of knowledge management processes in promoting organizational learning varies according to the workplace, and The independent variables affecting the enhancement of the dependent variable vary, and the study concluded with a number of recommendations, including the need to generalize the practices of organizational learning and knowledge management used in the General Inspectorate in the rest of the workplaces within Batna province and its districts as it had received the best practices.
Description: إدارة إستراتيجية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34959
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mchakra-Imane-Doctorat.pdf2,74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.