Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35009
Title: التفكيرالايجابي وعلاقته بالدعم النفسي الاجتماعي لدى طلبة الجامعة -دراسة ميدانية بجامعة قاصدي مرباح- ورقلة-
Authors: خميس, محمد سليم
بالعروسي, منار
Keywords: التفكير الايجابي
الدعم النفسي الاجتماعي
الطلبة الجامعين
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: أجريت الدراسة الحاليةبهدف التعرف على مستوى التفكيرالايجابي والدعم النفسي الاجتماعي لدى طلبةجامعة قاصدي مرباح ورقلة،وكذاالكشف عن العلاقة الارتباطية بينالتفكيرالايجابي والدعم النفسي الاجتماعي،وكذاالتعرف على الفروق في درجة التفكيرالايجابي والدعم النفسي الاجتماعي تعزى لمتغير (الجنس,التخصص). ومن أجل تحقيق أهداف الدراسةاعتمدت الطالبةعلى المنهج الوصفي ارتباطي وهوالمنهج المناسب للدراسة الحالية وذلت بني استبيانين. فقد طبق على عينة من طلبةجامعة قاصدي مرباح ورقلة والتي تم اختيارهاعلى طريق العينة العشوائيةالبسيطة والبالغ عددهم 180 طالب وطالبة بجامعة ورقلة. وقصد معالجة البيانات تم الاعتمادعلى اختبارالمتوسطالحسابي والانحراف المعياري والمتوسط النظري للكشف عن درجة التفكير الايجابي والدعم النفسي الاجتماعي واختبار "ت" لعينة واحدة واختبار "ت" لعينتين مستقلتين ومعامل الارتباط بيرسون لدراسة الفروق بين المجموعات .وذلك باستخدام برنامج الحزم الإحصائي spss25وقد تم التوصل إلى النتائج التالية: o مستوى التفكيرالايجابي مرتفع لدى طلبة الجامعة. o مستوى الدعم النفسي الاجتماعي مقبول لدى طلبة الجامعة. o توجدعلاقة بين التفكيرالايجابي والدعم النفسي الاجتماعي . o لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفكيرالايجابي تعزى لمتغير الجنس. o توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدعم النفسي الاجتماعي تعزى لمتغير الجنس. o لا توج دفروق ذات دلالة إحصائية في التفكيرالايجابي تعزى لمتغير التخصص. o لاتوج دفروق ذات دلالة إحصائية في الدعم النفسي الاجتماعي تعزى لمتغير التخصص. وقد نوقشت نتائج الدراسة في ضوءالجانب النظري والدراسات السابقة والواقع المعاش واستخلصت بتقديم بعض المقترحات .
The current study was conducted with the aim of identifying the level of positive thinking and psychosocial support among students of KasdiMerbah University of Ouargla, as well as revealing the correlation between positive thinking and psychosocial support, also identifying differences in the degree of positive thinking and psychosocial support attributed to the variable (gender, specialization). In order to achieve the objectives of the study, the student relied on the descriptive relational approach, which is the appropriate approach for the current study, by adopting two questionnaires. It was applied to a sample of KasdiMerbah University of Ouargla that was selected by the simple random sample of 180 male and female students at the University of Ouargla. In order to process the data, the arithmetic mean, standard deviation and theoretical mean test were relied upon to detect the degree of positive thinking and psychosocial support, the "T" test for one sample, the "T" test for two independent samples and the Pearson correlation coefficient to study the differences between the groups, using the statistical package program spss25, and the following results were reached: o The level of positive thinking is high among university students. o The level of psychosocial support is acceptable to university students. o There is a relationship between positive thinking and psychosocial support. o There are no statistically significant differences in positive thinking due to the gender variable. o There are statistically significant differences in psychosocial support attributable to the gender variable. o There are no statistically significant differences in positive thinking due to the specialization variable. o There areno statistically significant differences in psychosocial support due to the specialization variable. The results of the study were discussed in the light of the theoretical aspect, previous studies and lived reality and were concluded by submitting some proposals.
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35009
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bellaroussi-manar.pdf1,1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.