Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35081
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن شويحة, بشير-
dc.contributor.authorحقيقة, عائشة-
dc.contributor.authorخويلدي, شيماء-
dc.date.accessioned2023-11-26T11:27:14Z-
dc.date.available2023-11-26T11:27:14Z-
dc.date.issued2023-06-21-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35081-
dc.descriptionإدارة موارد بشريةen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الرقمنة في تحسين الأداء التدريسي من وجه نظر أساتذة جامعة قاصدي مرباح ورقلة. طبقت الدراسة على عينة عشوائية بسيطة بلغ حجمها 40 أستاذا في جامعة ورقلة وهذا اعتماد على المنهج الوصفي ، باستخدام الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات.وكانت نتائج الدراسة كالتالي: ليس هناك تطبيق للرقمنة بمستوى عال في جامعة قاصدي مرباح ورقلة، وجود ارتباط قوي بين ابعاد المتغير المستقل الرقمنة (منصة التعليم الرقمي، المحتوى التعليمي، توظيف التكنولوجيا، التطوير الذاتي) والمتغير التابع الأداء التدريسي في جامعة قاصدي مرباح ورقلة بمقدار 78.5%، بينما مستوى الأداء التدريسي لأساتذة جامعة قاصدي مرباح كان متوسطا في ضل تطبيق الرقمنة، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين اجابات أفراد العينة حول تطبيق الرقمنة تعزى للمتغيرات الشخصبةen_US
dc.description.abstractThis study aimed to identify the role of digitization in improving teaching performance from the point of view of the professors of the University of Kasdi Merbah Ouargla. The study was applied to a simple random sample of 40 professors at the University of Ouargla. This is based on the descriptive analytical approach, using the questionnaire as the main tool for data collection.and the results of the study were as follows:There is no application of digitization at a high level at the University of Kasdi Merbah Ouargla, and there is a strong correlation between the dimensions of the independent variable digitization (digital education platform, educational content, employment of technology, self-development) and the dependent variable teaching performance at the University of Kasdi Merbah Ouargla by 78.5%, while the level of performance The teaching staff of Kasdi Merbah University was average in light of the application of digitization. There are no statistically significant differences between the answers of the sample members about the application of digitization due to the personal variables-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectأداء التدريسيen_US
dc.subjectمحتوى التعليميen_US
dc.subjectمنصة تعليمية رقميةen_US
dc.subjectتوظيف تكنولوجياen_US
dc.subjectTechnology Recruitmenten_US
dc.subjectرقمنةen_US
dc.subjectself-development.en_US
dc.subjectdigitizationen_US
dc.subjectDigital education platformen_US
dc.subjectteaching performanceen_US
dc.subjecteducational contenen_US
dc.titleدور الرقمنة في تحسين الأداء التدريسي الجامعي من وجهة نظر الأساتذة دراسة حالة جامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khouildi-hakika.pdf2,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.