Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35143
Title: التنظيم الوجداني وعلاقته بالإدمان على وسائل التواصل الاجتماعي الفيسبوك (نموذجا) لدى المراهقين المتمدرسين. ( دراسة استكشافية لبعض ثانويات منطقة الطاهير ولاية جيجل)
Authors: زعطوط, رمضان
حافي, خولة
Keywords: التنظيم الوجداني
الإدمان على وسائل التواصل الإجتماعي
المراهقين المتمدرسين بالمرحلة الثانوية
Issue Date: 2023
Publisher: univ-ouargla
Abstract: الخلفية: يمثل التنظيم الوجداني إستراتيجيات للتعامل مع مواقف الحياة المختلفة بطريقة متوافقة عن طريق إستخدام إستراتيجيات التركيز الإيجابي والتقبل والتركيز على الخطط. الهدف: إستكشاف مستوى التنظيم الوجداني ومستوى الادمان على وسائل التواصل الإجتماعي والعلاقة الإرتباطية بينهما لدى تلاميذ المرحلة الثانوية. المنهج: تم الإعتماد على المنهج الوصفي الإرتباطي، وقد بلغ عدد المشاركين المختارين بطريقة قصدية 111 تلميذ من المرحلة الثانوية (27 ذكور و 84 إناث) تراوحت أعمارهم بين 15-21 سنة من ثلاث ثانويات مختلفة على مستوى منطقة الطاهير ولاية "جيجل"، تم جمع البيانات بإستخدام إستبيان التنظيم الوجداني إعداد جارنيفيسكي وكرايج ترجمة بن نانة خميسة و بن حمزة كريمة. النتائج: توصلت النتائج إلى وجود مستوى متوسط لكل من التنظيم الوجداني و الإدمان على وسائل التواصل الإجتماعي كما توجد علاقة إرتباطية عكسية لكل من التنظيم الوجداني و الإدمان على وسائل التواصل الإجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الثانويةr=0.256-. خلاصة: تم العثور على إرتباط سلبي بين مستوى التنظيم الوجداني و مستوى الإدمان على وسائل التواصل الإجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وهو مايؤشر على تفاعل هذين المتغيرين بطريقة سلبية على الصحة النفسية للأفراد وهذا ينبه الأخصائيين النفسيين إلى ضرورة الإهتمام بهاذين المتغيرين أكثر مستقبلا.
Background: Emotional regulation represents strategies for dealing with different life situations in a compatible manner by utilizing positive focus, acceptance, and plan-oriented stratigies. Objective: To explore the level of Emotional regulation and Addiction to social Media and the correlational relationship between them among secondary school students. Method: the descriptive correlational approach was adopted, The participants consisted of 111 purposely selected secondary school students (27 males and 84 females) aged between 15-21 years from three different secondary schools in the taher region of Jijel province. data was collected using the Emotional regulation Qeustionnare by Garnefski and Craige, Translated by ben nana khamisa and ben hamza Karima, and the Bergen facebook Addiction Scale, translated by Ben jediri saad. Results: the results revealed a moderate level of Emotional Regulation and Addiction to social Media. there was A negative correlation between Emotional Regulation and Addiction To social Media among secondary school students (r=0.256-). Conclusion: A negative association was found between the level of Emotional Regulation And the level of Addiction to social media among secondary school students, Indicating A negative Impact of these variables on individuals’ Mental health. thesehightlights the importance for psychologists to pay more attention to these variables in the future.
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35143
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hafi-khaoula.pdf430,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.