Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35155
Title: الأنساق المضمرة في رواية في الجبة لا أحدلــــ"زهرة ديك "
Authors: نجاحي, نجلاء
مقدم, حنان
Keywords: الأنساق المضمرة
الثقافة
في الجبة لا أحد
زهرة ديك
structures implicites
culture
Dans la Jiba de Personne
Zahra Deik
themes
the culture
the jebbah No one for
Zahra Dick
Issue Date: 2023
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: يعد النقد الثقافي من التوجهات النقدية الحديثة التي تهتم بالبحث في الأنساق المضمرة داخل النصوص الأدبية كما انه يهتم بالهامشية و الأنساق المضمرة للمجتمعات يحمل في داخله كل الخلفيات التاريخية ويمثل منهجا جديدا فمن خلاله نستطيع فهم المتخفي والكشف عن المضمر وراء جماليات اللغة، وهذا مجال بحثي الذي تناولت فيه الأنساق المضمرة في رواية في الجبة لا أحد لزهرة ديك ومعرفه اتجاه القضايا السياسية والاجتماعية والثقافية التي عاشتها الجزائر خلال فترة العشرية السوداء، وتناولت في بحثي مدخلا بعنوان التأسيس المفاهيمي للمصطلح، والفصل الأول: بعنوان الأنساق الدينية والاجتماعية في الرواية والفصل الثاني: بعنوان الأنساق السياسية في الرواية وفي الأخير توصلت إلى أهم النتائج التي توضح موقف "زهرة ديك" لفترة العشرية السوداء وكيف طرحت قضية المثقف والصحفي وما تعرضا له في فترة العشرية السوداء وكيف أن أثر ذلك بقي حتى بعد انتهاء الأزمة.
La critique culturelle est l'une des approches critiques modernes qui se concentre sur la recherche des structures implicites au sein des textes littéraires, ainsi que sur l'étude des éléments marginaux et des structures sous-jacentes des sociétés. Elle englobe l'ensemble des arrière-plans historiques et représente une nouvelle méthodologie permettant de comprendre ce qui est dissimulé et de révéler ce qui se cache derrière les beautés du langage. Dans ce domaine de recherche, j'ai exploré les structures implicites dans le roman "Dans la Jiba de Personne" de Zahra Deik et j'ai examiné son orientation envers les questions politiques, sociales et culturelles vécues par l'Algérie pendant la décennie noire. Mon étude a abordé une introduction intitulée "Fondements conceptuels du terme" et est divisée en trois chapitres : le premier, intitulé "Les structures religieuses et sociales dans le roman", le deuxième, intitulé "Les structures politiques dans le roman". En conclusion, j'ai tiré des conclusions importantes qui mettent en lumière la position de "Zahra Deik" pendant la décennie noire et comment elle a soulevé la question de l'intellectuel et du journaliste ainsi que ce qu'ils ont enduré pendant cette période. L'impact de cela est resté même après la fin de la crise."
Cultural criticism is one of the modern critical trends that are interested in searching for implicit patterns within literary texts, as it is concerned with the marginality and implicit patterns of societies, carrying within it all the historical backgrounds and represents a new approach, through which we can understand the hidden and reveal the implicit behind the aesthetics of language, and this is a research field in which I dealt with the implicit patterns in a novel in the jebbah No one for "Zahra Dick" and knowing the writer's point of view towards the political, social and cultural issues experienced by Algeria during the decade period In my research, I dealt with an introduction entitled The conceptual foundation of the term, the first chapter: entitled Religious and social patterns in the novel and the second chapter: entitled Political patterns in the novel, and finally I reached the most important results that clarify the position of "Zahra Dick" for the period of the black decade in all aspects and how the issue of the intellectual and journalist was raised and what they were exposed to in the period of the black decade and how the impact of this remained even after the end of the crisis.
Description: التخصص: أدب عربي حديث ومعاصر
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35155
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.