Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35176
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBellatreche, Houria-
dc.contributor.authorTouahria, Chiraz-
dc.date.accessioned2023-12-07T11:07:15Z-
dc.date.available2023-12-07T11:07:15Z-
dc.date.issued2023-06-17-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35176-
dc.descriptionManagementen_US
dc.description.abstractThis study aims at analyzing the effect of Knowledge sharing on Business model innovation in a collection of Algerian Startups from different cities in different industries. For the sake of achieving the study's objectives, descriptive approach was used, and a questionnaire was adopted as a tool for data collection. The study was conducted on a random sample consisted of 62 founders and workgroup members of Startups. For data analysis and processing, several statistical tests have been conducted using SPSS 26 program. On the whole, results revealed that Algerian startups adopt knowledge sharing processes (Knowledge donation and Knowledge collection) within their activities. Additionally, results have shown that these Startups implement Business model innovation which consists of the three major elements (Value proposition innovation, Value creation innovation, and Value capture innovation). However, the latter (Value capture innovation) wasn't adopted in these Startups. Also, concerning the effect of Knowledge sharing on Business model innovation, a positive effect has been found, while Knowledge donation was the most effective process on Business model innovation .en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى تحليل أثر التشارك المعرفي في ابتكار نموذج الأعمال في مجموعة من المؤسسات الناشئة الجزائرية في ولايات مختلفة و التي تنشط في قطاعات مختلفة. من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد المنهج الوصفي، و تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات. أجريت الدراسة على عينة عشوائية تكونت من اثنين و ستين من مؤسسي و أعضاء فريق العمل في مؤسسات ناشئة من ولايات مختلفة تنشط في قطاعات مختلفة. بهدف تحليل البيانات و معالجتها، تم إجراء بعض الاختبارات الاحصائية باستخدام برنامج .Spss أظهرت نتائج الدراسة أن المؤسسات الناشئة الجزائرية تتبنى التشارك المعرفي ضمن نشاطاتها (جمع المعرفة و منح المعرفة ). بالإضافة إلى أن هذه المؤسسات الناشئة تطبق ابتكار نموذج الأعمال، و الذي يتكون من ثلاث عناصر أساسية (ابتكار قيمة مقترحة، ابتكار خلق القيمة، و ابتكار اقتناص القيمة) غير أن هذا الأخير لم يظهر تطبيقه أو تبنيه في هذه المؤسسات الناشئة. كذلك فيما يخص أثر التشارك المعرفي في ابتـكار نمـــــوذج الأعمال، تبيــــــن أن هناك أثر إيجـــــابي و أن بعد مـنح المعرفة هو البعد الأكثر تأثيرا في ابتكار نموذج الأعمال-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherKasdiMerbah University – Ouarglaen_US
dc.subjectknowledge sharingen_US
dc.subjectvalue creationen_US
dc.subjectknowledge donationen_US
dc.subjectbusiness model innovationen_US
dc.subjectstartupsen_US
dc.subjectvalue propositionen_US
dc.subjectابتكار نموذج الأعمالen_US
dc.subjectvalue captureen_US
dc.subjectخلق القيمةen_US
dc.subjectمنح المعرفةen_US
dc.subjectقيمة مقترحةen_US
dc.subjectاقتناصen_US
dc.subjectمؤســسات ناشئةen_US
dc.subjectتشارك معرفيen_US
dc.titleThe Effect of Knowledge Sharing on Business Model Innovation Field Study in a Collection of Algerian Startupsen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
touahria-chiraz.pdf1,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.