Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35228
Title: تكنولوجيا الإتصال ودورها في تحسين أداء المؤسسات العمومية مديرية الأشغال العمومية بورقلة–أنموذجا-
Authors: صانع, رابح
دانون, حنان
Keywords: تكنولوجيا
الإتصال
الدور
الأداء
المؤسسة العمومية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة للكشف عن تكنولوجيا الإتصال ودورها في تحسين أداء المؤسسات العمومية ، وذلك من خلال دراسة تأثير تكنولوجيا الإتصال على موظفي مديرية الأشغال العمومية بولاية ورقلة، وقد إنطلقت هذه الدراسة من الإشكالية التالية:: كيف تساهم تكنولوجيا الاتصال في تحسين أداء مديرية الأشغال العمومية بورقلة؟ ولإختبار تساؤلات الدراسة ومن أجل تحقيق أهداف البحث والوصول الى النتائج، استخدمنا المنهج الوصفي، الذي يستهدف تصوير وتحليل وتقويم خصائص مجموعة معينة، حيث أجريت الدراسة على عينة مكونة من 31 مفردة من عمال مديرية الأشغال العمومية بولاية ورقلة ،والتي تم إختيارها بطريقة قصدية ، أما فيما يخص أدوات الدراسةفاستخدمنا أداة الإستبيانمن أجل الحصول على إجابات تتضمن المعلومات والبيانات المطلوبة لتوضيح الظاهرة المدروسة وتعريفها من جوانبها المختلفة، والتي قسمت الى 3 محاور والمتكونة من 30 سؤال والذي من خلاله توصلنا الى النتائج التالية: - يتضح لنا من خلال الدراسة أن الموظفين لديهم معرفة جيدة بتكنولوجيا الإتصالالحديثة . - يتضح لنا من خلال الدراسة أن المبحوثين غالبا ما يستخدمون شبكة الأنترنيت والأنترانت في أداء عملهم - يتضح لنا من خلال الدراسة أن الموظفين نادرا ما يستخدمون شبكة الإكسترانت في أداء عملهم. - يتضح لنا من خلال الدراسة أن مديرية الأشغال العمومية تعتمد على إستراتيجيةالإتصالية في التعامل مع المؤسسات والزبائن . - يتضح لنا من خلال الدراسة أن الموظفين يكتسبون إستخدامهم لتكنولوجيا الإتصال من خارج المؤسسة. - يتضح لنا من خلال الدراسة ان المؤسسة لا تبرمج للموظفين أي دورات تدريبية لتعليمهم إستخدام تكنولوجيا الإتصالالحديثة . - يتضح من خلال الدراسة انه بالرغم من الجانب الإيجابي لتكنولوجيا الإتصال ،إلا أن الموظفين لا يزالون يجدون تخوفا عند إستخدام تكنولوجيا الإتصال . - يتضح لنا من خلال الدراسة أن الموظفين ليسوا راضين جدا عن الوضع داخل المؤسسة خاصة فيما يخص الجانب التكنولوجي .
This study aims to detect communication technology and its role in improving the performance of public enterprises, by studying the impact of communication technology on the staff of the Directorate of Public Works in State anouargla. This study has begun from the following problem: What role does communication technology play in improving the performance of the Directorate of Public Works in ouargla? To test the questions of the study and in order to achieve the objectives of the research and reach the results, we used the descriptive approach, which aims to portray, analyze and evaluate the characteristics of a particular group. Concerning the study tools, we used the questionnaire tool in order to obtain answers that include the information and data required to clarify the studied phenomenon and define it from its various aspects, which were divided into 3 axes and consisted of 30 questions, we reached the following results: - It is clear to us through the study that employees have good knowledge of modern communication technology. - It is clear to us through the study that the respondents often use the Internet and the Intranet in the performance of their work. - It is clear to us through the study that employees rarely use the extranet in the performance of their work. - It is clear to us through the study that the Directorate of Public Works relies on the communication strategy in dealing with institutions and customers. - It is clear to us through the study that employees acquire their use of communication technology from outside the organization. - It is clear to us through the study that the institution does not program for employees any training courses to teach them the use of modern communication technology. It is clear from the study that despite the positive side of communication technology, employees still find fear when using communication technology. - It is clear to us through the study that the employees are not very satisfied with the situation inside the institution, especially with regard to the technological aspect.
Description: تخصص إتصال جماهيري والوسائط الجديدة.
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35228
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
danoun-hanan.pdf1,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.