Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35229
Title: توظيف المرأة الجزائرية للفيسبوك في الترويجللأنشطة التجارية دراسة ميدانية على عينة من النسوة صاحبات المشاريع التجارية على الفيسبوك
Authors: تومي, فضيلة
كافي, ليليا
بن ليفة, فردوس
Keywords: الفيسبوك
المشاريع التجارية
المرأة
الترويج
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تناولت الدراسة موضوع توظيف الفيسبوك في المشروع التجاري للمرأة الجزائرية تتمثل إشكالية الدراسة في التساؤل التالي: ما هو دور الفيسبوك في انجاز المشاريع التجارية للمرأة الجزائرية؟ أما التساؤلات الفرعية فتتمثل فيما يلي: -كيفية توظيف الفيسبوك في تحقيق المشاريع التجارية لدى المرأة الجزائرية؟ - ما هو واقع استخدام المرأة الجزائرية لموقع الفيسبوك في تحقيق مشاريعها؟ -ماهي الاشباعات المحققة للمرأة الجزائرية لاستخدامها موقع الفيسبوك في الترويج لمشاريعها؟ وقد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي الذي يصف الظواهر كما هي في الواقع وصفا دقيقا، وقمنا بدراستنا على عينة من مجموعة من النسوة دراسة ميدانية بتقرت وتكونت العينة من %50 من النسوة،ولذلك استخدمنا أداة الاستبيان في جمع المعلومات، التي تم توزيعها بشكل قصدي. وتوصلنا من خلال هذه الدراسة إلى أن المبحوثات استخدمن موقع الفيسبوك لترويج مشروعهن وذلك بنسبة 76%، ومن الانعكاسات الإيجابية التي خلفها الفيسبوك هي جلب الزبائن بنسبة 40 %، أما الانعكاسات السلبية التي تؤثر على مشروع التجاري للمرأة الجزائرية هي سرقة الأفكار بنسبة 78%، ويعتبر موقع الفيسبوك عامل وحافز للترويج والتعريفبالمشايع التجاريةللمرأة الجزائرية بنسبة 99%.
The study dealt with the issue of employing Facebook in the commercial project of Algerian women, The problem of the study is represented in the following question: What is the role of Facebook in the completion of commercial projects for Algerian women? The sub-questions are as follows: - How to use Facebook to achieve business projects for Algerian women? - What is the reality of Algerian women's use of Facebook in the realization of their projects? What are the gratifications achieved by Algerian women for using Facebook to promote their projects? In this study, we relied on the descriptive approach that describes the phenomena as they are in fact an accurate description, and we conducted our study on a sample of a group of women, a field study that approved and the sample consisted of 50% of the women, and therefore we used the questionnaire tool to collect information, which was intentionally distributed . Through this study, we found that the respondents used the Facebook website to promote their project by 76%, and from the positive repercussions left by Facebook was attracting customers by 40%, and the negative repercussions affecting the Algerian women's business project is the theft of ideas by 78%, Facebook is a factor and catalyst for promoting and introducing Algerian women's businesses by 99%.
Description: تخصص:الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35229
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kafi-lilia.pdf558,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.