Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35289
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن زاهي, منصور-
dc.contributor.authorنعام, فوزية-
dc.date.accessioned2023-
dc.date.available2023-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35289-
dc.descriptionالقياس النفسي و التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى تحديد البناء العاملي لمفهوم القيادة التربوية في ضوء السيرة النبوية، ولتحقيق ذلك تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وبناء مقياس القيادة التربوية فيضوء السيرة النبوية تكوّن في صورته الأولية(قبل التحكيم)من (49)فقرة وقد تم التحقق منالصدق الظاهري للمقياس وبعدإجراء التعديلات اللازمةوحذف الفقرة الأولىتمتطبيق المقياس المكوّن من(48)فقرةعلى أفراد مجتمع الدراسة البالغ عددهم (418)مديراومديرة بولاية ورقلة كما تم التحقق من صدق المقياس باستخدام طريقة الاتساق الداخليوذلك بحساب معامل الارتباط بين كل فقرة والدرجة الكلية للمقياسوأشارت النتائج إلى صدق المقياس واتساقه حيث كانت جميع معاملات الارتباط موجبة ودالة،أما الثبات فتم التحقق منه باستخدام طريقة ألفا كرونباخوطريقة التجزئة النصفيةوقدأشارت النتائج إلى تمتع المقياس بدرجة مقبولة من الثبات. وللكشف عن البناء العاملي للمقياس تم أولاالتحقق من توفر شروط التحليل العاملي ثم إخضاع البيانات للتحليل العاملي الاستكشافي باستخدام طريقة المكونات الأساسية وإجراء التدوير المائل بطريقة البروماكسلاستخراج العوامل بالاعتماد على محك كايزرومنحنى المنحدروقد بينت النتائج أن مفهوم القيادة التربوية في ضوء السيرة النبوية ذو بنية عاملية متعددة مكونة من7(سبعة)عوامل تشبعت عليها (46)فقرةوتمت تسمية العوامل المتحصل عليها على النحو التالي:اللّين،التفويض،القدوةالحسنة،العفوعندالمقدرة،التواضع،الشورى،العدل. كما تم استخلاص المعايير، وتمثلتفيالدرجات المعيارية والدرجات التائية. وتم تفسيرالنتائج المتوصلإليها بناء علىالإطارالنظريوالدراسات السابقة. واختتمت الدراسة بخلاصة و اقتراح مسارات بحثيةen_US
dc.description.abstractThe current study aimed to identify the factorial structureof the conceptof educational leadership in accordance with Prophet's biography. To achieve this, a descriptive-analytic method was used, and a scale for educational in accordance with Prophet's biography was constructed, consisting of 49 items in its initial form (pre-adjudication).The face validity of the scale was verified. After making the necessary modifications and deleting the first item, the scale consisting of 48 items was applied to 418 male and female directors in the state of Ouargla.The validity and reliability of the scale were verified using the internal consistency method.The results indicated the validity and consistency of the scale, as all correlation coefficients were positive and significant.the reliability of the scale was also verified using Cronbach's alpha and the split-half method, and the results indicated an acceptable degree of reliability.To explore the factorial structure of the scale, exploratory factor analysis was conducted using the principal component method and oblique rotation with Kaiser's criterion and scree plot.The results showed that the concept of educational leadership in accordance with Prophet's biography has a multifactor structure consisting of seven factors saturated with 46 items.The factors were named as follows: gentleness,delegation, good role modelingforgiveness when possiblehumility, consultation, and justice.In addition, Z- scores and T- scores were extracted.The results were interpreted based on the theoretical framework and previous studies,and the study was concluded with a summary and proposed research directions.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالبناء العامليen_US
dc.subjectالقيادة التربويةen_US
dc.subjectالسيرة النبويةen_US
dc.titleالبناء العاملي لمقياس القيادة التربوية في ضوء السيرة النبوية دراسة ميدانية على عينة من مديري ومديرات المؤسساتالتربوية بولاية ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
naam-fouzia.pdf2,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.