Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35414
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorطرابلسي, أمينة-
dc.contributor.authorتارش, مسعودة-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35414-
dc.descriptionالاتصال الجماهيري ووسائط الجديدةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى الكشف عن أثر استخدام لعبة البوبجي على تحصيل الدراسي لدى تلاميذ المتوسط من خلال اجراء دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ متوسطة ابن سينا بالحجيرة، ومن خلال دراستنا حاولنا الإجابة على التساؤل الرئيسي والمتمثل في: كيف يؤثر استخدام لعبة البوبجي على التحصيل الدراسي لدى تلاميذ المتوسطة ابن سينا بالحجيرة؟ واندرجت ضمنها مجموعة من التساؤلات الفرعية والمتمثلة في: ماهي عادات وأنماط استخدام التلاميذ متوسطة ابن سينا للعبة البوبجي؟ ما دوافع استخدام التلاميذ متوسطة ابن سينا للعبة البوبجي؟ ما أثر استخدام لعبة البوبجي على تحصيل الدراسي لدى تلاميذ متوسطة ابن سينا؟ بالإضافة الى تحديد أهداف الدراسة أهمها: الكشف عز اثر لعبة البوبجي على تحصيل الدراسي لدى تلاميذ، حيث اعتمدنا على المنهج الوصفي، واعتمدنا على العينة القصدية، وعليه فقد اخترنا(60) مفردة من تلاميذ متوسطة ابن سينا بالحجيرة ( ذكور، اناث). -كما تمت الاستعانة بإستخدام أدوات جمع البيانات المتمثلة في الملاحظة واستمارة الاستبيان وفي الاخير توصلت الدراسة الى نتائج أهمها: -اغلبية التلاميذ يستخدمون لعبة البوبجي بصفة نادرة لمدة اقل من ساعة حيث قدرت النسبة ب63,3٪، وهذا راجع الى ضيق الوقت بسبب الدراسة -يستخدم التلاميذ لعبة البوبجي عبر الهواتف الذكية باعتبارها الوسيلة الاكثر انتشارا بالنسبة قدرت 56,7٪، نظرا لسهولة استخدامه وانجذابا لتقنياته ومن خلال جهاز خاص بهم، وذلك راجع للميزات التي يتميز بها وممارستهم للعب بكل اريحية وحرية.en_US
dc.description.abstractThis study aims to investigate the impact of using the game "PlayerUnknown's Battlegrounds" (PUBG) on the academic achievement of intermediate school students through a field study conducted on a sample of students from Ibn Sina Intermediate School in Al-Hajira. In our study, we attempted to answer the main question: How does the use of PUBG affect the academic achievement of Ibn Sina Intermediate School students in Al-Hajira? The study included a set of sub-questions, including: 1. What are the habits and usage patterns of Ibn Sina Intermediate School students regarding PUBG? 2. What are the motivations behind the use of PUBG by Ibn Sina Intermediate School students? 3. What is the impact of using PUBG on the academic achievement of Ibn Sina Intermediate School students? Additionally, the study aimed to determine its objectives, including identifying the influence of PUBG on students' academic achievement. The study employed a descriptive methodology and used purposive sampling, selecting a sample of 60 students from Ibn Sina Intermediate School in Al-Hajira, including males and females. Data collection tools used in the study included observation, questionnaires, and, in the end, the study arrived at several results, including: 1. The majority of students use PUBG rarely for less than an hour, with a percentage of 63.3%. This is attributed to time constraints due to studying. 2. Students use PUBG through smartphones as the most prevalent means, accounting for 56.7%. This is due to its ease of use, attraction to its technologies, and the availability of their own devices. This preference is also influenced by the features and the freedom it provides for playing comfortably.-
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالتلاميذen_US
dc.subjectالتحصيل الدراسيen_US
dc.titleاستخدام لعبة البوبجي PUBG وأثرها على تحصيل الدراسي لدى تلاميذ المتوسط دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ متوسطة ابن سينا بالحجيرةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tarch-messaouda.pdf8,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.