Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35441
Title: توظيف طريقة حلّ المشكلات في تعليم الّلغة العربية و دورها في تنمية المهارات الّلغوية لذى تلاميذ المرحلة المتوسطة
Authors: خمقاني, مباركة
جرادي, عبد الله
Keywords: طريقة
حل المشكلات
اللغة العربية
المهارات اللغوية
Method
problem solving,
Arabic language
linguistic skills
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: من بين الآليات التي ساهمت في دفع العملية التعليمية وزيادة التحصيل لدى الطلبة خصوصاً في مجال اللغة هو حسن إختيار طريقة التدريس الأمثل، هذا الموضوع الذي حظي بالعديد من الدراسات ما يدل على أهميته وهو موضوع بحثنا هذا الموسوم بـ: توظيف طريقة حل المشكلات في تعليم اللغة العربية ودورها في تنمية المهارات اللغوية لدى المرحلة المتوسطة» ولعل ما ميز هذه الدراسة عن سابقاتها هو النموذج المدروس، إذ تمثل في تلاميذ الطور المتوسط بمناطق تختلف في بعض المعطيات، قسمنا البحث إلى فصلين خص الفصل الأول بتعريف مصطلحات العنوان، أما الفصل الثاني فهو دراسة ميدانية حللنا من خلاله الوثائق التربوية والتي لها علاقة بطرائق التدريس، ثم حللنا الإستبيان الذي إعتمدناه وسيلة للبحث، وخلصنا في الأخير إلى أن طريقة حل المشكلات من طرائق التدريس الفعالة، وتجلى ذلك من خلال إهتمام القائمين على إصدار الوثائق التربوية بها وكذا آراء الأساتذة.
Among the mechanisms that contributed to advancing the educational process and increasing achievement among students, especially in the field of language, is the proper selection of the optimal teaching method. And its role in the development of language skills in the intermediate stage »Perhaps what distinguished this study from its predecessors is the model studied, as it is represented in middle school students in areas that differ in some data. We divided the research into two chapters. Through it, educational documents that are related to teaching methods, then we analyzed the questionnaire that we adopted as a means of research, and we finally concluded that the method of solving problems is one of the effective teaching methods, and this was evident through the interest of those in charge of issuing educational documents in it, as well as the opinions of teachers.
Description: ليسانيات تطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35441
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jeradi-abdellah.pdf1,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.