Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35841
Title: نشر الصور الكاريكاتورية عبر الشبكات الاجتماعية و دورها في نقد الواقع الاجتماعي في الجزائر -دراسة تحليلية سيميولوجية لعينة من الصور الكاريكاتورية على صفحات الفايسبوك-
Authors: كاوجة, محمد الصغير
الداوي, كريمة
Keywords: الصور الكاريكاتورية
الشبكات الاجتماعية
الواقع الاجتماعي
الجزائر
الفيسبوك
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة الموسومة بـ"نشر الصور الكاريكاتورية عبر الشبكات الاجتماعية و دورها في نقد الواقع الاجتماعي في الجزائر، دراسة تحليلية سيميولوجية لعينة من الصور الكاريكاتورية على صفحاتالفيسبوك"، منطلقة من التساؤل الرئيسي الآتي: هل ساهمت الدلالات التي تضمنتها الصور الكاريكاتورية المنشورة عبر الشبكات الاجتماعية في نقد الواقع الاجتماعي في الجزائر؟ و يندرج تحت هذا التساؤل الرئيسي تساؤلات فرعية كالآتي: - ما هي أبرزمكونات الصورة الكاريكاتورية المنشورة عبر الشبكات الاجتماعية؟ - فيما تتمثل هذه المعاني و الدلالات التي تحملها الصور الكاريكاتورية المنشورة عبر الشبكات الاجتماعية ؟ - ما هي أهم المواضيع و القضايا التي تناولتها الصور الكاريكاتورية الناقدة للواقع الاجتماعي؟ - ما هي الوظائف التي تسعى الصورة الكاريكاتورية لتحقيقها من خلال نقد الواقع الاجتماعي؟ و للإجابة على هذه الإشكالية اعتمدنا المنهج السيميولوجي، باستخدام كل من مقاربتي رولان بارت وكذا مارتن جولي للوصول إلى النتائج المرجوة من هذه الدراسة، بالإضافة إلى ذلك تم الاعتماد على أداة المقابلة، حيث تم إجراؤها مع الرسام الكاريكاتيري عبد الغاني بن حريزة. و قد توصلت هذه الدراسة إلى أن الصورة الكاريكاتورية المنشورة عبر الشبكات الاجتماعية، وبالأخص موقع فيسبوك قد ساهمت في نقد الواقع الاجتماعي للجزائر بصفة دقيقة، محاولة بذلك عكس صورة المجتمع الجزائري وإبراز كافة القضايا و الانشغالات التي تمس المواطن الجزائري، و التي تمتزج بين المكون الرئيسي و المكون البصري، حاملة بذلك العديد من المعاني و الدلالات المختلفة التي تهدف إلى إيصال رسائل معينة، هادفة إلى تحقيق وظائف معينة من بينها الوظيفة التوعوية و كذا الوظيفة الإخبارية والوظيفة النقدية.
This study, entitled “Publishing of caricatures images via social networks and their role in criticizing social reality in Algeria”, it aimed to conduct a semiological analytical study of a sample of caricatures on Facebook pages. It try to answer to the following main question: Did the connotations contained in the Caricature images published on social networks contribute to criticism the social reality in Algeria? This main question includes sub-questions as follows: - What are the most prominent components of the caricature images? - What are the meanings and connotations carrying by caricatures images? - What are the most important topics and issues addressed by critical caricatures images of social reality? - What are the functions achieved by caricature images through criticizing the social reality? To answer this problem, we adopted the semiological approach, and used the both approaches of "Roland Barthes" and "Martin Joly" to reach the desired results from this study. In addition, we relied on the interview tool, which was conducted with the caricature artist Abd El-ghani Ben Hariza. This study concluded that the caricature image published on social networks, especially Facebook, has contributed to accurately criticizing the social reality of Algeria, in an attempt to reflect the image of Algerian society and highlight all the issues and concerns that affect the Algerian citizen, which are mixed between the main component and The visual component carries many different meanings and connotations that aim to deliver specific messages, aiming to achieve certain functions, such as the awareness function, the news function, and the critical function.
Description: تخصص: السمعي البصري و التقنيات الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35841
Appears in Collections:Département des sciences humaines - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
daoui-karima.pdf2,62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.