Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35843
Title: المعاملة الوالدية و علاقتها بالصلابة النفسية و الأمن النفسي لدى ذوي الاحتياجات الخاصة
Authors: بوضياف, نادية
عدواني, حنان
Keywords: المعاملة الوالدية (القبول/الرفض)
الصلابة النفسية
الأمن النفسي
المراهقين
الإعاقة السمعية
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفنا من خلال هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين المعاملة الوالدية (التقبل /الرفض) و الصلابة النفسية و الأمن النفسي ، و قد أجريت الدراسة على عينة من المراهقين من ذوي الإعاقة السمعية قوامها (70) فرد المنتمين إلى مدرسة صغار الصم بولاية باتنة، استخدمنا المنهج الوصفي الارتباطي و اعتمدنا على ثلاث أدوات قياس تمثلت في : مقياس المعاملة الوالدية (القبول/الرفض) ، مقياس الصلابة النفسية، مقياس الأمن النفسي و هي من تصميم الطالبة الباحثة ، و لقد طبقت هذه الأدوات على أفراد العينة و بعد معالجة البيانات إحصائيا وتحليلها، و بالاعتماد على الجانب النظري توصلنا إلى النتائج التالية : - سيادة بعد القبول الوالدي على بعد الرفض الوالدي. - توجد علاقة ارتباطية إيجابية ذات دلالة احصائية بين ادراك الأبناء للقبول الوالدي و الصلابة النفسية. - توجد علاقة ارتباطية سالبة ذات دلالة احصائية بين ادراك الأبناء للرفض الوالدي و الصلابة النفسية. - توجد علاقة ارتباطية ايجابية ذات دلالة احصائية بين ادراك الأبناء للقبول الوالدي و الأمن النفسي. - توجد علاقة ارتباطية سالبة ذات دلالة احصائية بين ادراك الأبناء للرفض الوالدي و الأمن النفسي. - توجد علاقة ارتباطية ايجابية ذات دلالة احصائية بين الصلابة النفسية و الأمن النفسي لدى عينة الدراسة. - يمكن التنبؤ بالصلابة النفسية من خلال ادراك القبول و الرفض الوالدي . - يمكن التنبؤ بالأمن النفسي من خلال ادراك القبول و الرفض الوالدي.
The aim of this study was to investigate the relationship between parental treatment (acceptance/rejection) and psychological resilience and psychological security. The study was conducted on a sample of adolescents with hearing disabilities, consisting of 70 individuals attending a school for the deaf in the Batna region. A correlational descriptive approach was employed, using three measurement tools: the Parental Treatment Scale (acceptance/rejection), the Psychological Resilience Scale (developed by the researcher), and the data was collected from the sample and subjected to statistical analysis. Based on the theoretical framework, the following results were obtained: • There is a positive and statistically significant relationship between parental acceptance and psychological resilience. • There is a negative and statistically significant relationship between parental rejection and psychological resilience. • There is a positive and statistically significant relationship between parental acceptance and psychological security. • There is a negative and statistically significant relationship between parental rejection and psychological security. • There is a positive and statistically significant relationship between psychological resilience and psychological security in the study sample. • Psychological resilience can be predicted based on the perception of parental acceptance and rejection. • Psychological security can be predicted based on the perception of parental acceptance and rejection.
Description: التربية الخاصة و التعليم المكيف
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35843
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
oudouani-hanan.pdf1,49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.