Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35870
Title: دور معلمة الروضة في تنمیة التفكیر الإبداعي لدى الطفل
Authors: قریشي نجاة
اسماء بن تركي
Keywords: Creative thinking
kindergarten teacher
creativity
Issue Date: 31-Mar-2024
Series/Report no.: Volume 16, Numéro 1 2024;
Abstract: Many researchers believe that the most important stage for the study of creativity and discovery is the early childhood stage. Research also confirmed that creativity is a common characteristic of all children. A child is capable of creativity because he is born with a high degree of awareness and creative thinking that is established from childhood. Every child is a creative project and should be seen as such. The kindergarten child, through his practice of games and activities, can show characteristics and advantages that must be consciously employed and directed to enhance his creativity. Therefore, the responsibility of the kindergarten teacher is to provide a creative climate to create an appropriate environment, and the kindergarten stage is the stage in which the child receives education methods in an organized manner through his practice various activities. Accordingly, we have worked through this research to conduct a set of interviews with a sample of kindergarten teachers to find out the role of the kindergarten teacher in developing creative thinking in the child through the methods that she uses to develop creative thinking in the child, and the stages used What is the role of the kindergarten teacher in developing creative thinking have a child? یرى العدید من الباحثین أن اهم مرحله لد ا رسة الإبداع والاكتشاف هي مرحله الطفولة المبكرة كما أكدت الأبحاث أن الإبداع صفة مشتركة بین جمیع الأطفال. فالطفل قادر على الإبداع لأنه یولد وهو مزود بدرجه عالیة من الوعي والتفكیر الإبداعي یتأسس منذ الطفولة. فكل طفل هو مشروع مبدع ویجب أن ینظر الیه كذلك. فطفل الروضة من خلال ممارسته للألعاب والأنشطة یستطیع إظهار خصائص وممی ا زت یجب توظیفها وتوجیهها بشكل واعي لتعزیز الإبداع لدیه، لذلك فمسؤولیه معلمة ریاض الأطفال هي توفیر المناخ الإبداعي لخلق بیئة ملائمة، كما تعتبر مرحله ریاض الأطفال المرحلة التي یتلقى فیها الطفل أسالیب التربیة بشكل منظم من خلال ممارسه مختلف الأنشطة. وبناء علیه فقد عملنا من خلال هذا البحث على إج ا رء مجموعه من المقابلات مع عینه من معلمات الروضه لمعرفه دور معلمه الروضة في تنمیه التفكیر الإبداعي لدى الطفل من خلال الأسالیب التي تستخدمها لتنمیه التفكیر الإبداعي لدى الطفل، والم ا رحل المستخدمة ما هو دور معلمة الروضة في تنمیة التفكیر الإبداعي لدى الطفل؟
Description: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35870
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 57 SSH V16 N1 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5705.pdf119,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.