Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36069
Title: الحرمان العاطفي و علاقته بالسلوك العدواني لدى أطفال ضحايا الطلاق دراسة عيادية لأربع حالات بولايتي ورقلة و تقرتباستخدام اختبار خروف القدم السوداء
Authors: خميس, محمد سليم

بوعزة, كوثر
Keywords: الحرمان العاطفي
السلوك العدواني
أطفال ضحايا الطلاق
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024;
Abstract: يعد الحرمان العاطفي والسلوك العدواني من أهم المواضيع في علم النفس نظرا للعواقب الوخيمة التي يخلفها هذين المتغيرين، لهذا هدفت الدراسة الى التعرف على سلوك الأطفال ضحايا الطلاق و التي تظهر في بعدها العدائي، وذلك من خلال تطبيق بعض المقاييس النفسية لقياس السلوك العدواني و الحرمان العاطفي و المتمثلة في اختبار خروف القدم السوداء و مقياس السلوك العدواني لأحمد عبد الكريم العمايرة (2011)، شملت الدراسة أربع حالات كعينة لدراسة الحالة، و بينت النتائج أن أطفال ضحايا الطلاق يعانون من الحرمان العاطفي و أن هذا الحرمان يعد سببا من أسباب السلوك العدواني.
Emotional deprivation and aggressive behavior are among the most important topics in psychology due to the serious consequences that these two variables have. Therefore, the study aimed to identify the behavior of children of divorced children, which appears in its hostile dimension, by applying some psychological measures to measure aggressive behavior and emotional deprivation., represented by the Black Foot Test and Aggressive Behavior Scale by Ahmed Abdel Karim Al-Amayra (2011), the study included four cases as a sample for the case study, and the results showed that children of divorced people suffer from emotional deprivation and that this deprivation is a predictor of aggressive behavior.
Description: التخصص: علم النفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36069
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouazza-kaouthar.pdf701,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.