Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36136
Title: النقل الديداكتيكي لدروس النحو العربي في كتب اللغة العربية لمرحلة التعليم المتوسط – دروس الجملة الاسمية أنموذجا -
Authors: سعاد, بضياف
سلمى, بوعلي
Keywords: النقل الديداكتيكي
النحو العلمي
النحو التعليمي
الجملة الاسمية
transport didactique
grammaire scientifique
grammaire pédagogique
phrase nominale
didactic transport
scientific grammar
educational grammar
noun phrase
Issue Date: 2024
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تتناول هذه الدراسة مسألة مهمة من مسائل العملية التعليمية وهي عملية النقل الديداكتيكي الذي يسعى إلى تبسيط وتكييف المعارف الأكاديمية وفق مستوى المتعلم، ليستطيع إدراكها وفهمها وتوظيفها، وقد هدفت هذه الدراسة إلى البحث في العلاقة الموجودة بين المعرفة الأكاديمية والمعرفة الديداكتيكية، كما تسعى إلى معرفة آليات النقل الديداكتيكي التي اعتمدت في نقل دروس الجملة الاسمية من مجالها العالم إلى مجالها التعليمي مع تحديد الأغراض التعليمية التي كانت سببا في حدوث هذا النقل، وقد اقتضت هذه الدراسة فصلين؛ نظري وتطبيقي مع مقدمة وخاتمة، وبالاعتماد على المنهج الوصفي وأداتي تحليل المحتوى والمقارنة في الجانب التطبيقي.
Cette étude aborde une question importante du processus éducatif، à savoir le transfert didactique، qui vise à simplifier et à adapter les connaissances académiques au niveau de l'apprenant afin qu'il puisse les comprendre، les assimiler et les utiliser. L'objectif de cette étude est de rechercher la relation entre la connaissance académique et la connaissance didactique، ainsi que de connaître les mécanismes de transfert didactique utilisés pour transmettre les leçons sur la phrase nominale de leur domaine académique à leur domaine éducatif، en déterminant les objectifs pédagogiques qui ont motivé ce transfert. Cette étude comprend deux chapitres، l'un théorique et l'autre appliqué، ainsi qu'une introduction et une conclusion. Elle s'appuie sur la méthode descriptive et utilise les outils de l'analyse de contenu et de la comparaison pour la partie appliquée.
This study addresses an important issue in the educational process، namely the process of didactic transposition، which aims to simplify and adapt academic knowledge to the learner's level so that they can understand، comprehend، and utilize it. The aim of this study is to explore the relationship between academic knowledge and didactic knowledge، as well as to identify the mechanisms of didactic transposition used to transfer lessons on the nominal sentence from their general context to their educational context، specifying the educational objectives that prompted this transfer. This study comprises two chapters، one theoretical and one applied، along with an introduction and a conclusion، relying on the descriptive method and utilizing content analysis and comparison tools in the applied section.
Description: التخصص : لسانيات تطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36136
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بوعلي سلمى.pdf820,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.