Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36137
Title: توظيف الخطاب القصصيّ القرآنيّ في تعليم اللغة العربيّة للناطقين بغيرها ــــــ "منهاج البيان" أنموذجاــــــ
Authors: لحسن, دحو
ميمونة, حمدات
Keywords: القصص القرآني
تعليم اللغة العربية
الناطقين بغير العربية
منهاج البيان
histoires coraniques
enseignement en langue arabe
locuteurs non arabiques
programme d'études
Quranic stories
teaching Arabic
non-native speakers
Bayan curriculum
Issue Date: 2024
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تروم هذه الدراسة الموسومة بـ:" توظيف الخطاب القصصيّ القرآني في تعليم اللغة العربيّة للناطقين بغيرها ــــ منهاج البيان ـــ أنموذجا"، إلى بيان فاعلية الخطاب القصصيّ القرآنيّ في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها من خلال توظيفه في سلسلة منهاج البيان؛ وقد عُنيت بالكشف عن معايير بناء المحتوى في هذه السلسلة، ومدى مناسبته للمتعلّم الناطق بغير العربيّة؛ قصد الوقوف على أثر القصص القرآنيّ في تحقيق الكفايات اللغويّة والتواصليّة والثقافية اللازمة لانغماس هذا المتعلّم في البيئة العربيّة، بما هو خطاب معجز يلتفت إلى أبعاد المتعلّم الوجدانيّة في تنشئته التربويّة، ويشيع دفئا لغويا فريدا في تنشئته التعليميّة في ضوء هذا التصوّر جاءت الدراسة داعية إلى مزيد من العناية بهذه الفئة من المتعلّمين تدريسا ومحتوى من أجل بناء الإنسان الذي تدعو إليه نصوص الوحي.
Cette étude est étiquetée avec: "Utilisez le discours narratif coranique dans l'enseignement de la langue arabe aux orateurs des autres - le programme d'études de la déclaration - un modèle", pour expliquer l'efficacité du discours narratif coranique dans l'enseignement de la langue arabe à des orateurs autres que que il en l'employant dans la série de programmes de curriculum Al-Bayan; Il concernait la révélation des critères de construction de contenu dans cette série et de l'étendue de son aptitude à l'apprenant qui parle à non -arabique; Afin de se tenir sur l'impact des histoires coraniques pour atteindre les compétences linguistiques, communicales et culturelles nécessaires Se livrer à cet apprenant dans l'environnement arab À la lumière de cette perception, l'étude est venue, appelant à plus de soins dans cette catégorie des apprenants, un enseignement et un contenu afin de construire l'être humain appelé par les textes de la révélation.
This study, entitled: “Using Qur’anic narrative discourse in teaching the Arabic language to non-native speakers - Al-Bayan curriculum - as a model,” aims to demonstrate the effectiveness of Quranic narrative discourse in teaching the Arabic language to non-native speakers through its use in the Al-Bayan curriculum series. I was concerned with revealing the standards for constructing the content in this series, and its suitability for the non-Arabic speaking learner. With the aim of identifying the impact of Qur’anic stories in achieving the linguistic, communicative and cultural competencies necessary for this learner’s immersion in the Arab environment, as it is a miraculous discourse that pays attention to the emotional dimensions of the learner in his educational upbringing, and spreads a unique linguistic warmth in his educational upbringing In light of this perception, the study called for more attention to this category of learners in terms of teaching and content in order to build the human being called for by the texts of revelation. Keywords: Quranic stories, teaching Arabic, non-native speakers, Bayan curriculum.
Description: تخصّص اللسانيّات التطبيقيّة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36137
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
حمدات ميمونة.pdf1,03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.