Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36357
Title: توظيف أنماط النصوص ومؤشراتها في الوضعية الإدماجية لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط
Authors: عيساني, عبد المجيد
بلمهدي, خضرة
Keywords: أنماط النصوص
الوضعيات الإدماجية
الأهداف التعليمية
إثراء المحتوى
التفاعل
styles de texte
poses d'inclusion
objectifs pédagogiques
enrichissement du contenu
interaction
text styles
inclusion poses
educational goals
content enrichment
interaction
Issue Date: 2024
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: يُعد توظيف أنماط مؤشرات النصوص في الوضعية الإدماجية أداة فعالة لتحقيق الأهداف التعليمية، وإثراء المحتوى مما يحفز الفهم والتفاعل، وتنوع الأسلوب الذي يُكسب النص حيوية وجاذبية ويساعد على إيصال الأفكار بوضوح، وتحقيق التكامل بين مكونات النص، وتطوير مهارات القراءة والكتابة والتحليل والتعبير،ويظهر ذلك من خلال الوضعيات الإدماجية التي تعتبر أداة تعليمية فعالة لتعزيز مهارات تلاميذ السنة الرابعة المتوسط في توظيف أنماط النصوص ومؤشراتها من خلال دمج مختلف أنواع النصوص والأنشطة التعليمية. لنتوصل في الأخير أن الوضعيات الإدماجيةتساعد التلاميذ على فهم اللغة العربية بشكل أعمق وتطوير مهاراتهم اللغوية والتحليلية والتواصلية.
L'utilisation de styles d'indicateurs de texte en mode intégratif est un outil efficace pour atteindre les objectifs pédagogiques, enrichir le contenu, ce qui stimule la compréhension et l'interaction, la diversité de style qui donne vitalité et attractivité au texte et aide à communiquer clairement les idées, réaliser l'intégration entre les composants du texte, développer les compétences en lecture, écriture, analyse et expression, et cela se manifeste à travers les poses intégratives, qui sont un outil pédagogique efficace pour améliorer les compétences des étudiants de quatrième année dans l'utilisation des styles de texte et des indicateurs grâce à l'intégration de divers types de textes et d'activités éducatives. Enfin, les poses d'inclusion aident les élèves à mieux comprendre la langue arabe et à développer leurs compétences linguistiques, analytiques et de communication.
The use of styles of text indicators in the Integrative mode is an effective tool to achieve educational goals, enrich the content, which stimulates understanding and interaction, the diversity of style that gives the text vitality and attractiveness and helps to communicate ideas clearly, achieve integration between the components of the text, develop reading, writing, analysis and expression skills, and this is shown through the Integrative poses, which are an effective educational tool to enhance the skills of fourth-year students in the use of text styles and indicators through the integration of various types of texts and educational activities. Finally, the inclusion poses help students to understand the Arabic language more deeply and develop their linguistic, analytical and communication skills.
Description: تخصص: اللسانيات التطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36357
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بلمهدي خضرة.pdf1,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.