Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36514
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن دومة, كوثر-
dc.contributor.authorمهرية, مروة-
dc.contributor.authorكادي, الحاج-
dc.date.accessioned2024-07-09T10:15:39Z-
dc.date.available2024-07-09T10:15:39Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36514-
dc.descriptionتخصص: إرشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى التناول البحثي لموضوع علاقة أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالأمن النفسي لدى المراهقين المتمدرسين، تم إتباع المنهج الوصفي الارتباطي باعتباره المنهج الأنسب لهذه الدراسة, طبقت الدراسة على عينة مكونة من 130تلميذ وتلميذة ببعض متوسطات مدينة تقرت تم اختيارهم بطريقة العشوائية ولتحقيق أهداف الدراسة تم تبني أداتين لجمع البيانات وهما استبيان أساليب المعاملة الوالدية من طرف"هنده عباد ونورة غربي",واستبيان الأمن النفسي من طرف"عقيل بن ساسي", بعد التأكد من خصائصها السيكوميترية (الصدق والثبات) ولمعالجة فرضيات الدراسة تم الاعتماد على برنامج الحزمة الإحصائية spss) )النسخة رقم(26)وتم التوصل إلى النتائج التالية: - لا توجد علاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والأمن النفسي لدى المراهقين المتمدرسين. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية لدى المراهقين المتمدرسين باختلاف الجنس. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأمن النفسي لدى المراهقين المتمدرسين باختلاف الجنس. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية لدى المراهقين المتمدرسين باختلاف المستوى الدراسي. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأمن النفسي لدى المراهقين المتمدرسين باختلاف المستوى الدراسي. نوقشت نتائج الدراسة في ضوء الجانب النظري والدراسات السابقة واختتمت بتقديم جملة من التوصيات The current study aimed to address the research issue of the relationship between parental treatment methods and their relationship to psychological security among school- going adolescents in some middle schools in the city of Touggourt by knowing the nature of the relationship between parental treatment methods and their relationship to psychological security among school- going adolescents and knowing whether there is a relationship between parental treatment methods and their relationship to psychological security among school- going adolescents. Schooled adolescents due to the variable gender and educational level.To achieve these goals, the descriptive, correlational approach was followed as it is the most appropriate approach for this study. The study was applied to a sample of 130 male and female students at some middle schools in the city of Touggourt. They were selected randomly, and to achieve the objectives of the study, two tools were adopted to collect data, which are the parental treatment methods tool by HindaAbbad and NouraGharbi, and the psychological security tool by AqeelSassi, after confirming their psychometric properties (validity, reliability, and treatment. Hypotheses of the study were made.Relying on the statistical package program (SPSS) 26, the following results were reached: There is no relationship between parental treatment styles and psychological security among schooled adolescents. There are no statistically significant differences in parentaltreatment styles among schooled adolescents.Depending on gender, there are no statistically significant differences in the psychological security of adolescents with different studiesGender: There are no statistically significant differences in parental treatment styles among schooled adolescents Depending on the academic level. There are no statistically significant differences in the psychological security of schooled adolescents depending on the academic level.The results of the study were discussed in light of the theoretical aspect and previous studies, and it was concluded by presenting a set of recommendations.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2024;-
dc.subjectأساليب المعاملة الوالديةen_US
dc.subjectالأمن النفسيen_US
dc.titleأساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالأمن النفسي لدى المراهقين المتمدرسين دراسة ميدانية على سنة الثالثة والرابعة ببعض متوسطات مدينة تقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mehria-meroua.pdf505,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.