Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36516
Title: اتجاهات تلاميذ التعليم المتوسط نحو مسار التكوين المهني دراسة ميدانية على تلاميذ سنة الثالثة و الرابعة المتوسط بمدينة ورقلة .
Authors: كويسي, أحلام
بختة, رحاب
كادي, الحاج
Keywords: التكوين المهني
الاتجاهات
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2024;
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التناول البحثي لموضوع اتجاهات تلاميذ التعليم المتوسط نحو مسار التكوين المهني، بالمتوسطات مدينة ورقلة من خلال معرفة اتجاهاتهم نحو مسار التكوين المهني و معرفة ما إذا كانت هناك فروق دالة في اتجاهات تلاميذ التعليم المتوسط نحو مسار التكوين المهني تعزى لمتغير (الجنس ـ المستوى الدراسي ـ الاعادة ) ولتحقيق هذه الأهداف تم إتباع المنهج الوصفي الاستكشافي باعتباره المنهج الأنسب لهذه الدراسة، طبقت الدراسة على عينة مكونة من 150 تلميذا و تلميذة في مدينة ورقلة تم اختيارهم بطريقة عشوائية ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام استبيان جاهز من طرف الباحثة فرحاتي ابتسام 2015 ، بعد التأكد من خصائصها السيكو مترية (الصدق و الثبات) ولمعالجة فرضيات الدراسة تم الاعتماد على برنامج الحزمة الاحصائية spss النسخة (20) وتم التوصل إلى النتائج التالية : اتجاهات تلاميذ التعليم المتوسط نحو مسار التكوين المهني ايجابية . لا توجد فروق دالة احصائيا في اتجاهات تلاميذ التعليم المتوسط نحو مسار التكوين المهني تعزى لمتغير الجنس . لا توجد فروق دالة احصائيا في اتجاهات تلاميذ التعليم المتوسط نحو مسار التكوين المهني تعزى لمتغير المستوى الدراسي . لا توجد فروق دالة احصائيا في اتجاهات تلاميذ التعليم المتوسط نحو مسار التكوين المهني تعزى لمتغير الاعادة . نوقشت نتائج الدراسة في ضوء الجانب النظري والدراسات السابقة واختتمت بتقديم جملة من المقترحات The current study aimed to address the research issue of the attitudes of middle school students towards the vocational gemesis path, in the middle schools of the city of Ouargla, by knowing their attitudes towards the vocational training path and finding out whether there are significant differences in the attitudes of middle school students towards the vocational training path due to the variable (gender – Academic level – Replay) To achieve these objectives, the exploratory descriptive approach was followed as it is the most appropriate approach for this study. The study was applied to a sample of 150 male and female students in the city of Ouargla who were chosen randomly. To achieve the objectives of the study, a ready-made questionnaire was used by researcher Farhati Ibtissam, 2015, after confirming its psychological characteristics. Metrics (validity and reliability) and to address the study hypotheses, reliance was placed on the statistical package program SPSS, version (20), and the following results were reached: The attitudes of middle school students towards the vocational training path are positive. There are no statistically significant differences in the attitudes of middle school students towards the vocational training path due to the gender variable. There are no statistically significant differences in the attitudes of middle school students towards the vocational training path due to the academic level variable. There are no statistically significant differences in the attitudes of middle school students towards the vocational training track due to the repetition variable. The results of the study were discussed in light of the theoretical aspect and previous studies, and it was concluded by presenting a number of proposals
Description: التخصص: إرشاد و توجيه
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36516
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kouici-ahlam.pdf824,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.