Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36595
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorالأعور, إسماعيل-
dc.contributor.authorتمينة, لينة-
dc.contributor.authorبن يحي, أماني-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36595-
dc.descriptionالتخصص: علم النفس التربويen_US
dc.description.abstractسعت الدراسة الحالية للكشف عن العلاقة بين اليقظة العقلية والتعلم الذاتي لدى طلبة السنة الأولى جذع مشترك علوم اجتماعية، من خلال معرفة مستوى التعلم الذاتي واليقظة العقلية وكذاالكشف عن دلالة الفروق في اليقظة العقلية والتعلم الذاتي تبعا لمتغيري الجنس وطبيعة الإقامة لدى عينة الدراسة،وللخوض في هذه الدراسة تم الاعتمادعلى المنهج الوصفي بأسلوبيه الارتباطي والمقارن الملائم لهذاالتناول. تكونت عينة الدراسة من (131) طالب وطالبة من طلبة السنة الأولى جذع مشترك علوم اجتماعية،حيث اختيرت بطريقة عشوائية بسيطة ،وتم تطبيق أدوات الدراسة والتي تمثلت في مقياس اليقظة العقلية المصمم من طرف "أحلام عبدالله " سنة (2013) ومقياس التعلم الذاتي المصمم من طرف " ولاف ابتسا م " (2021)،وذلك بعد التأكد من الخصائص السيكومترية لها، لحساب معاملات الصدق والثبات، وبعدجمع البيانات من خلال الدراسة الأساسية. تمت معالجتها باستخدام البرنامج الاحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS) فينسخته (26) فانتهت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. مستوى اليقظة العقلية لدى عينة الدراسة مرتفع. 2. مستوى التعلم الذاتي لدى عينة الدراسة مرتفع. 3. طبيعة العلاقة الارتباطية بين اليقظة العقلية والتعلم الذاتي طردية لدي عينة الدراسة 4. لا توجد فروق دالة إحصائي االيقظة العقلية لدى عينة الدراسة تعزى لمتغيري الجنس وطبيعة الإقامة والتفاعل بينهما. 5. لا توجد فروق دالة إحصائيا في التعلم الذاتي لدى عينة الدراسة تعزى لمتغيري الجنس وطبيعة الإقامة والتفاعل بينهما. هذا وفسرت النتائج المتوصل إليها في ضوء التراث النظري والدراسات السابقة المتعلقة بمتغيري الدراسة الحالية ، وختمت الدراسة بمجموعة من الاقتراحات الموجهة لطاقم العمل التربوي بجامعة قاصدي مرباح -ورقلة – وأفرادعينة الدراسة.en_US
dc.description.abstractThe current study sought to reveal the relationship between mental alertness and self-learning among first-year students of a common social sciences, by knowing the level of self-learning and mental alertness, as well as revealing the significance of the differences in mental alertness and self-learning according to the variables of gender and the nature of residence in the study sample, and to delve into In this study, we relied on the descriptive approach, with its correlational and comparative methods, which are appropriate for this approach. The study sample consisted of (131) male and female students from the first year of common social sciences, which were selected in a simple random way, and the study tools were applied, which were the mental alertness scale designed by “Ahlam Abdullah” in (2013) and the self-learning scale designed By “Wallaf Ibtisam” (2021), after confirming its psychometric properties, to calculate validity and reliability coefficients, and after collecting data through the basic study. It was processed using the Statistical Program for the Social Sciences (SPSS) in its version (26), and the study concluded with the following results The level of mental alertness among the study sample is high.1 The level of self-learning among the study sample is high.2 3.The nature of the correlation between mental alertness and self-learning is direct in the study sample 4.There are no statistically significant differences in mental alertness among the study sample due to the variables of gender, nature of residence, and the interaction between them. 5.There are no statistically significant differences in self-learning among the study sample due to the variables of gender, nature of residence, and the interaction between them. The results obtained were interpreted in light of the theoretical heritage and previous studies related to the two variables of the current study, and the study was concluded with a set of suggestions directed to the educational staff at the University of Kasdi Merbah - Ouargla - and the members of the study sample.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarghlaen_US
dc.subjectاليقظة العقليةen_US
dc.subjectطلبة السنةالأولى جذع مشترك علوم إجتماعيةen_US
dc.titleاليقظة العقلية وعلاقتها بالتعلم الذاتي لدى طلبة الجامعة (دراسة ميدانية على عينة من طلبة السنة الأولى جذع مشترك علوم إجتماعية ورقلة)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
thamina-lina.pdf1,71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.