Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36718
Title: دور النشاطات الثقافية في تنمية مهارتي الاستماع والتحدث للأقسام التحضرية في رياض الأطفال (روضة الإزهار-روضة تسابيح)
Authors: مباركة, خمقاني
نفيسة, بوحجة
Keywords: النشاطات الثقافية
مهارة الاستماع
مهارة التحدث
الأقسام التحضيرية
رياض الأطفال
Des activités culturelles
Compétence d’écoute
compétence orale
Départements préparatoires
Jardin d’enfants
Cultural activities
Listening skill
Speaking skill
Preschool classes
kinder
Issue Date: 2024
Publisher: universite kasdi merbah ouargla
Abstract: تهدف دراستي المعنونة بـ "دور النشاطات الثقافية في تنمية مهارتي الاستماع والتحدث للأقسام التحضرية في رياض الاطفال"، إلى التعرف على مدى دور الأنشطة الثقافية في تنمية مهارتي الاستماع والتحدث للأقسام التحضرية، و إبراز أهمية الأنشطة الثقافية من حيث الدور الذي تؤديه الأنشطة في تنمية المهارات اللغوية للأطفال (السماع-التحدث)، ولفت انتباه معلمات رياض الأطفال إلى مدى أهمية وفاعلية النشاطات الثقافية في هذه المرحلة باعتبارها أساس العملية التعليمة قبل الالتحاق بالمدرسة، جاءت إشكالية الدراسة في السؤال التالي: كيف تسهم النشاطات الثقافية في تنمية مهارتي الاستماع والتحدث للأقسام التحضيرية في روضة ازدهار وروضة تسابيح؟، وتمثلت خطة الدراسة في مقدمة وفصلين وخاتمة، الفصل الأول بعنوان مصطلحات ومفاهيم الدراسة، أما الفصل الثاني فبعنوان توظيف الأنشطة الثقافية في رياض الأطفال. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت المنهج الوصفي التي تناسب هذه الدراسة حيث صممت لذلك أدوات ومواد بحثية لوصف هذه الظاهرة اعتمدت على شبكة الملاحظة والتحليل. وبعد التحليل توصلت الدراسة إلى: - أن النشاطات الثقافية تساعد الطفل في إثراء قاموسه اللغوي. - تربي أذنه على الإصغاء ولسانه على التحدث. - تساعد الطفل على التمييز بين الأصوات اللغوية. - تساهم في تنشيط الذاكرة السمعية. - التركيز على تحقيق أغلب المهارات الفرعية بنسبة كبيرة في العديد من الأنشطة.
Le rôle des activités culturelles dans le développement des compétences auditives et communicatives (le parler et l’écoute) chez les enfants de la maternelle. Les objectifs de cette étude : ● Pouvoir distinguer (connaitre) l’importance de ces activistes culturelles dans le développement des compétences auditives et communicatives chez l’enfant. ● Elle vise à mettre en évidence, l’importance de ces activités culturelles dans des compétences linguistiques chez l’enfant. ● Permettre aux enseignantes de savoir à quel point, ces activités sont importantes et efficaces car elles constituent la base du processus éducatif avant d’entrer à l’école. ⮚ En effet, pour atteindre ces objectifs, une approche descriptive et compatible a été utilisée en se basant sur des outils de recherche axés sur :l’observation et l’analyse. Les aboutissements de cette étude : ● Les activistes culturelles permettent à l’enfant d’enrichir son vocabulaire (lexique). ● Ces activistes lui aident aussi à bien écouter et à bien parler. ● Elles permettent à l’enfant de distinguer les différents sons linguistiques (la phonétique). ● Elles développent l’activité de la mémoire auditive chez l’enfant. ● Elles mettent l’accent sur la réalisation de la plupart des sous-compétences dans les différentes activités.
This study entitled to “The role of cultural activities in improving Children's listening and speaking skills at pre-school kindergarten”. It will aim to identify “how the cultural activities contribute in improving children’s listening and speaking skills at Izdihar and Tassabih pre-school kindergarten?”. The main objectives of this study are: o identify the role of cultural activities in the improvement of listening and speaking skills at pre-school kindergarten. o Highlighting the importance of cultural activities in terms of the role played by these activities in developing Children's language skills (listening and speaking) o attract the attention of kindergarten teachers to the importance and the effectiveness of cultural activities-at this level as the basis of learning process before entering school. In the opening chapter we focus on: Terminology and concepts of the study, while in the second chapter is entitled employing cultural activities in kindergartens. In order to achieve the objectives of this study we applied the descriptive approach that suits this study, research tools and materials were designed to describe this phenomenon, relying on observation and analysis. After the analysis, the study concluded: o Cultural activities helps children enrich their linguistic vocabulary. o Children will be attentive listeners and good speakers by training their ears to listen and their tongues to speak. o Helps the children to distinguish between linguistic sounds. o Contributes in activating their auditory memory. o Focus on achieving most of the subskills to large extent in many activities.
Description: التخصص: لسانيات تطبيقية
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36718
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المذكرة النهائية.pdf983,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.